Inzicht begint met vragen stellen
“Hoe komt het dat er steeds meer schade gereden wordt? Paaltjes? Schuld van anderen? Staan er dan ineens veel meer paaltjes, of worden de weggebruikers in het algemeen steeds lomper? Natuurlijk niet, het antwoord zit altijd dieper. En dat is waar risicomanagement begint. Rijden alle medewerkers even vaak schade, of springen er mensen bovenuit? Gebeurt het overal in de regio of alleen in bepaalde wijken? Door het probleem te ontleden kan de ondernemer tot inzichten komen waarmee hij maatregelen kan nemen, die de schade terugdringen. En dat begint met het stellen van vragen.”
“Veel ondernemers lopen de hele dag door allerlei dingen te fixen. Als je daar een lijst van maakt, kun je de meest voorkomende problemen isoleren. Daar maak je een stappenplan voor. Die lossen het probleem misschien niet op, maar maken de afhandeling ervan wel veel makkelijker. Omgaan met wanbetalers bijvoorbeeld. Wat kost het om een wanbetaler achter zijn vodden te zitten? En hoe staat dat in verhouding tot de marge op het product of de dienst? Als die rekensom niet goed uitvalt, dan is het misschien tijd om van sommige klanten afscheid te nemen.”