De politiek staat niet stil. Al lijkt dat met een ‘dubbel’ demissionair kabinet misschien wel. Ook sociale zekerheid en de arbeidsmarkt veranderen voortdurend. Onze beleidsadviseur Sociale Zekerheid, Walter Lammerse, zet de laatste ontwikkelingen voor u op een rij. Want één ding is zeker: voor u als adviseur liggen er zowel kansen als uitdagingen.
Het demissionaire kabinet heeft plannen gemaakt, maar veel hangt af van de verkiezingen en de formatie die volgt. Uitvoering laat daardoor op zich wachten. Klanten voelen die onzekerheid en kijken naar u voor houvast. U kunt hen geruststellen door scenario’s te schetsen en uit te leggen welke effecten mogelijk zijn. Maar ook benadrukken dat nog niet alles vaststaat.
Voor het eerst zijn de uitgaven aan sociale zekerheid hoger dan die aan zorg: € 125 miljard. Tegelijkertijd blijft de arbeidsmarkt krap door de vergrijzing, zeker tot 2040. Ondernemers krijgen te maken met hogere kosten en druk op voorzieningen. Dit is hét moment om samen te kijken naar oplossingen: hoe kunnen werkgevers hun personeelsrisico’s slim opvangen, en hoe houden zij hun lasten beheersbaar?
De Rijksbegroting 2026 brengt concrete wijzigingen met zich mee. Het minimumloon stijgt, waardoor loonkosten en uitkeringen meegroeien. De duur van de WW kan teruggaan naar 18 maanden, met gevolgen voor private WW en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Ook de transitievergoeding bij langdurige arbeidsongeschiktheid wordt mogelijk beperkt, en de aanpak van schijnzelfstandigheid wordt strenger. Stuk voor stuk ontwikkelingen die financiële impact hebben en waarover u met klanten het gesprek kunt voeren.
Het wetsvoorstel voor een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering ligt voor advies bij de Raad van State. De contouren zijn duidelijk:
• Een wachttijd van 2 jaar
• Een premie van circa 5,4%
• Een uitkering ter hoogte van het minimumloon bij volledige arbeidsongeschiktheid
• En een nieuw arbeidsongeschiktheidscriterium voor een uitkering
Zelfstandigen kunnen kiezen voor een private verzekering. En juist daar ligt uw kans: nog altijd zijn er zo’n 600.000 tot 700.000 zelfstandigen zonder AOV. U kunt hen nu al meenemen in persoonlijke mogelijkheden, zodat zij straks niet voor verrassingen komen te staan.
Ook de publieke regelingen bewegen mee. Het UWV gaat foutieve dagloonberekeningen herstellen. En vanaf 2027 wordt de praktische beoordeling structureel onderdeel van de WIA. Ondertussen stijgen de publieke WIA-premies met gemiddeld 16%. Voor werkgevers betekent dit hogere lasten. Voor u als adviseur een kans om het verschil te maken met alternatieve oplossingen en te adviseren over premiebeheersing.
De toekomst vraagt om actie. Ga in gesprek met zelfstandigen over de verplichte AOV. Bereid werkgevers voor op stijgende loonkosten en premies. En blijf politieke ontwikkelingen op de voet volgen, zodat u de gevolgen direct kunt vertalen naar uw klanten. Wij informeren u ook over de ontwikkelingen via onze kennisartikelen.
De komende jaren brengen veel onzekerheid en verandering. Maar voor u als adviseur is dat juist het moment om waarde toe te voegen. Door vooruit te kijken, scenario’s door te rekenen en tijdig het gesprek met klanten aan te gaan, positioneert u zich als een onmisbare partner in hun financiële zekerheid.