managementassistente
Iemand die van gezelligheid houdt en een sfeertje bouwt en vooral: trots op haar gezin. Patricia woont in Leusden, samen met haar man, die ook bij Achmea heeft gewerkt. Het lijkt wel besmettelijk, want hun dochter Eline is werkzaam bij Centraal Beheer. Patricia en Frank hebben 2 kleinzoons, Levi van 3 jaar en Lucas van 4 maanden. “Vanaf de geboorte van Levi pas ik elke maandag op. Ik had niet gedacht dat ik daar zó van zou genieten. Mensen zeiden altijd: ‘Je wordt vast een trotse oma’, en dat klopt helemaal. Die kleintjes zijn mijn alles.” Naast haar werk is Patricia ook ondernemer. Ze heeft haar eigen bedrijf: PMJ Creaties (www.pmjcreaties.nl) ), waarmee ze gepersonaliseerde kraamcadeautjes maakt. “Dat doe ik al 12 jaar en ik heb zelfs een hoekje in een winkel in Zeewolde. Ik ben heel creatief en kan niet stilzitten. Na een werkdag klap ik mijn laptop dicht, ga een verdieping lager en begin met naaien of bedrukken. Het is echt mijn passie.” Stilzitten zit niet in haar natuur, ondernemen wél.
Patricia is een vertrouwd gezicht bij Achmea. Als managementassistente komt ze veel in aanraking met collega’s, iets wat ze erg prettig vindt. Bijna 34 jaar werkt ze er, met een korte onderbreking van 2 jaar. Ze begon ooit als directiesecretaresse bij de OV Bank (onderdeel van Levob Verzekeringen) en maakte alle fusies en reorganisaties mee. “Ik heb op veel afdelingen en voor veel verschillende managers gewerkt, waaronder 11 jaar marketing. Daar voelde ik me echt als een vis in het water. Het leuke aan mijn vak is dat je altijd kunt meebewegen en veel verschillende mensen leert kennen.” Toch stapte ze even buiten Achmea, om bij Kansfonds te gaan werken. Kansfonds zet zich in voor dakloze jongeren. “Heel waardevol, om de andere kant van de maatschappij te zien. Maar toen mij gevraagd werd terug te komen bij Avéro Achmea, was ik dolblij. Nu werk ik 3 dagen in de week en dat vind ik echt fijn. Zo houd ik tijd over voor mijn kleinkinderen én mijn bedrijf.”
Een echte spin in het web, onze Patricia!
Het grootste deel van Patricia’s werk bestaat uit agendabeheer, maar dat is niet het enige. Ze organiseert met veel plezier evenementen zoals de terugkerende evenementen Zomer- en Winterpodium. Naast het organiseren van de meetings van het managementteam neemt ze zelf ook een rol in het MT Intermediair. “Geen dag is hetzelfde. Soms loopt mijn dag helemaal anders dan gepland, maar juist dat maakt het leuk.” Wat haar werk extra mooi maakt? Het contact. “Ik vind verbinding heel belangrijk. Even aandacht hebben voor een collega bij een mooie of verdrietige gebeurtenis, een kaartje sturen, een bloemetje regelen. Ik ben zorgzaam en dat zit niet alleen in mijn DNA, maar ook in mijn werk. Mensen moeten op mij kunnen rekenen. Vertrouwen en integriteit is een erg belangrijk aspect in mijn werk.“
“Ik werk hier al bijna 34 jaar, dus dat zegt eigenlijk alles. De cultuur is warm, er is veel gezelligheid en collega’s hebben oog voor elkaar.” Wat Patricia ook belangrijk vindt, is de balans tussen werk en privé. “Die is bij Achmea echt goed geregeld. Als ik ’s avonds nog iets voor mijn werk moet doen, dan vind ik dat geen probleem. En als ik overdag iets moet regelen voor mijn moeder die op leeftijd is, dan kan dat ook. Dat vertrouwen en die flexibiliteit maken dat ik hier zo graag werk.” Daarnaast is het werk voor haar nooit alleen een baan geweest. “Ik voel me verbonden met de mensen en met de organisatie. Je bouwt in de loop der jaren zoveel relaties op. Dat maakt het speciaal.”
Als ik haar die vraag stel, kijkt ze me schuchter aan. Want het allerliefst doet ze haar eigen werk. Maar als ik benadruk dat het écht maar voor 1 dagje is, antwoordt ze: “Vooruit, voor één dagje dan.. evenementencoördinator. Ik vind het geweldig om dingen te organiseren. Nu doe ik dat al voor een deel, zoals het Zomer- en Winterpodium. Het regelen, plannen, zorgen dat alles klopt… daar word ik blij van.” Maar het wordt me al snel duidelijk, Patricia zit helemaal op haar plek in haar eigen functie!
Als ik haar vraag naar de mooiste momenten van haar tijd bij Avéro Achmea, komt één verhaal specifiek naar voren. Eén van Patricia’s mooiste herinneringen bij Avéro Achmea is een bijzondere dag rondom het thema Mijn Merk. Op die dag gingen alle collega’s thuis, aan de keukentafel van de directeur, in gesprek met hem of haar om elkaar écht beter te leren kennen. Omdat directeur Jack in het zuiden van het land woonde, stelde Patricia haar eigen huis beschikbaar als ontmoetingsplek. “Mijn huis werd die dag omgetoverd tot ontmoetingsplek. Jack kwam ’s ochtends vroeg, en de hele dag kwamen er in blokken van anderhalf uur collega’s langs voor een gesprek aan mijn keukentafel. Ik verzorgde de catering en zorgde dat alles goed verliep. Het was zo uniek en bijzonder.” Een ander onderdeel van dit project was het delen van je levensverhaal. “Je hoorde elkaars levensverhalen, en dat gaf zoveel begrip. Je leert niet alleen collega’s, maar ook de mens achter de functie kennen. Voor mij is dat de kern van verbinding. Dat is me altijd bijgebleven.”
Wie het stokje van haar mag overnemen is Joost Roex. “Die doet heel veel op het volmachtgebied. Hij is nog niet zo lang in dienst dus leuk om zijn verhaal en ervaringen te horen. Joost is ook iemand op de achtergrond, dus ik ben benieuwd naar zijn verhaal.”
Een managementassistente staat misschien niet altijd op de voorgrond, maar is onmisbaar voor het draaiende houden van de organisatie. Patricia zorgt ervoor dat alles soepel verloopt, van agendabeheer tot evenementenorganisatie en van kleine attenties tot grote projecten. Bedankt voor dit leuke interview, Patricia!