Blog Gerard Rooks
Zó begint u met hybride werken
Ondernemen

Hybride werken, zó begint u ermee

De coronapandemie beïnvloedt al ruim 1 jaar lang ons hele doen en laten. ‘Afstand houden’ hebben we als dringend advies omarmd. Dat is een enorme verandering geweest in hoe we met elkaar omgaan. Ook zakelijk.

Toch heeft deze pandemie laten zien dat we tot veel in staat zijn. We proefden van de voordelen van thuiswerken, de digitalisering raakte in een stroomversnelling. Onze verwachting is dat het thuiswerken na de coronacrisis een blijvertje is. Recent onderzoek van TNO (maart 2021) laat zien dat werknemers daar erg voor ‘in’ zijn. Kantoren schrijven we daarmee niet af. Sterker nog, deze zijn enorm waardevol als ontmoetingsplek. Organisaties die dit hybride model straks een kans geven, combineren daarmee het beste van 2 werelden. 

Medewerkers werken zelfstandiger
Hybride werken betekent wel: veranderen. Zo zullen de werkzaamheden voortaan bepalen waar uw medewerkers werken. We noemen dit activiteit-gerelateerd werken. Een rustige thuiswerkplek is bijvoorbeeld een prima omgeving om geconcentreerd een risicorapportage te schrijven. Het kantoor is er juist om met collega’s af te spreken. Te vergaderen, te brainstormen of gewoon samen koffie te drinken. Belangrijk: in dit model bepalen medewerkers heel veel zelf. Dat heeft gevolgen voor de manier van leidinggeven. In onze whitepaper over hybride werken beschrijven we hoe advieskantoren deze stap naar de werkomgeving van de toekomst kunnen maken. 

Tip: geef leiding als een coach
Om een tipje van de sluier op te lichten: in de werkomgeving van de toekomst schrijven leidinggevenden niets voor. Ze gaan medewerkers veel meer coachen. Dat betekent: luisteren, faciliteren en zelfstandigheid en zelfredzaamheid stimuleren. Om deze rol te vervullen, is het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap een aanrader. Daarmee zult u uw medewerkers steeds beter kunnen motiveren en inspireren, ook als zij thuiswerken. Dat draagt bij aan ieders werkplezier, zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel. En daarmee aan het succes van uw hele onderneming.

Tip: stimuleer de onderlinge verbondenheid
Het is begrijpelijk dat er ook aarzeling is rond hybride werken. Want ‘Verliezen we niet dat teamgevoel als medewerkers niet meer elke dag op kantoor zijn?’ En: ‘Ontstaat er geen ruis in de communicatie als mensen elkaar minder zien?’ Terechte vragen waarop het antwoord is: investeer in samenwerken, in teambuilding, in het stimuleren van de onderlinge verbondenheid. Dat loont, zien we al jaren bij onze trainingen en andere diensten.  Medewerkers en leidinggevenden leren daardoor elkaars gedrag begrijpen. Elkaars communicatiestijl herkennen. Feedback te geven en te ontvangen. Deze aspecten zorgen ervoor dat het in een team ‘lekker’ loopt. Ook als de leden ervan niet elke dag in elkaars buurt te vinden zijn. 

Gerard Rooks, consultant Voorzie consultancy



Meer weten over hybride werken? Vraag dan het whitepaper aan over het nieuwe werken na corona