Collega in de Kijker: Gregor Doornbosch

Senior UX-designer

Maak kennis met Gregor Doornbosch.

Nieuws 18 jun 2025 3 minuten

Senior UX-designer, klushuisbewoner, trotse vader/taxichauffeur van 4 én gameliefhebber: Gregor Doornbosch doet het allemaal. Sinds april vorig jaar werkt Gregor bij Avéro Achmea en is onderdeel van het UX-team bij Avéro Achmea. Hoog tijd om hem, zijn persoonlijke leven en zijn werk beter te leren kennen. Want wat doet een UX-designer nou precies?

3 jaar geleden verruilde Gregor met zijn vrouw Jacquelien en hun 4 kinderen (Jade, Gwen, Djon en Joël) het midden van het land voor een klushuis in Zuidbroek (Groningen). De reistijd naar kantoor in Apeldoorn bedraagt minstens 1,5 uur enkele reis. Maar deze topper heeft het er graag voor over. Gelukkig werken we bij Avéro Achmea remote! “De ene keer ga ik 2 keer per week, de andere keer ook eens niet. Maar ik doe mijn best om mijn hoofd regelmatig te laten zien.” Maar het wonen in hun paleisje in Groningen vindt hij heerlijk. “We hebben het hele huis opgeknapt. Het was echt een klus van formaat, maar daardoor heb ik enorm veel geleerd. Van nature heb ik niet bepaald 2 rechterhanden, maar ik heb het mezelf gaandeweg aangeleerd. Inmiddels kun je er gewoon heerlijk wonen, maar er moet nog wel wat afgemaakt worden. Nu ben ik bijvoorbeeld nog bezig met de badkamer. Zonder mijn lieftallige wederhelft was ik hier nooit aan begonnen en al helemaal niet zover gekomen, ik ben heel trots op ons resultaat!” In de kelder bouwde hij een multifunctionele gezinsruimte die hij af en toe omtovert tot ‘gamebunker’ voor weekendjes gamen met vrienden. Maar heel veel vrije tijd heeft hij niet, met 4 kinderen in de leeftijden van 14, 12, 10, en 3, een klushuis en een fulltime baan.

Altijd onderweg voor sport, een dagtaak op zich

Hoewel Gregor zelf niet sport, is hij dagelijks met sport bezig – dankzij zijn kinderen. “Ik ben elke dag met sport bezig, maar ik sport zelf niet,” grapt hij. Zijn 4 kinderen zijn namelijk stuk voor stuk fanatieke sporters. Voetbal, volleybal, turnen en trampoline, het is een hele onderneming om iedereen op het juiste moment op de juiste plek te krijgen. De gezinsagenda draait dus vaak om sport, en dat vraagt behoorlijk wat logistiek. “Het is soms net een militaire operatie om iedereen op tijd ergens te krijgen, maar het hoort erbij. En stiekem is het ook gewoon leuk om te zien hoeveel plezier ze erin hebben.”


User experience: alles voor meer gebruiksgemak en een betere beleving.

Naast zijn functie als fulltime papa/taxichauffeur/cheerleader/echtgenoot blijft er gelukkig ook wat tijd over die Gregor aan Avéro Achmea mag besteden. Als senior UX-designer bij Avéro Achmea vertaalt Gregor gebruikersproblemen naar slimme digitale oplossingen. Een UX-designer, oftewel user experience designer, richt zich op het ontwerpen van de gebruikerservaring van digitale producten en diensten. “Mensen komen vaak met een oplossing, maar wij stellen eerst de vraag: is dit wel het juiste probleem? UX gaat over gebruiksgemak en de beleving van de klant. Hoe zorg je dat digitale processen logisch aanvoelen en werken zoals mensen verwachten?” Hij werkt daarbij veel samen met businessanalisten en klanten. “We maken ideeën visueel met prototypes. Dan zie je dat het echt gaat leven. Mensen raken enthousiast, geven feedback, en zo verbeteren we samen de ervaring voor onze intermediairs.” Een mooie stap hierin is volgens Gregor het starten van de gebruikersonderzoeken die sinds kort plaatsvinden. “Via verschillende kanalen hebben we een oproep gedaan aan onze adviseurs om mee te werken met de gebruikersonderzoeken. Zo krijgen we veel inzicht in de wensen en behoeften van onze doelgroep én kunnen we daarop inspelen.”

Waar hij nou blij van wordt in zijn werk?

“Wanneer ik collega’s of klanten enthousiast zie worden van wat we laten zien. Bijvoorbeeld tijdens een demo voor de collega’s: dan zie je dat het tastbaar wordt, dat het begint te leven. En dat geeft echt energie.” Gregor is duidelijk trots op zijn team. In het afgelopen jaar merkte hij een duidelijke verandering: “Toen ik begon, werden net de 1e bouwstenen gelegd. Ferdy en ik borduren daar nu op voort en werken er hard aan om UX beter op de kaart te zetten. Dat voelt goed.” Binnen de UX-community wordt actief gewerkt aan kwaliteitsstandaarden en een stevigere positionering. “We maken als team stappen, en het is mooi om te merken dat onze inbreng steeds meer wordt gewaardeerd en benut. Dat is niet alleen mijn verdienste, dat doen we echt met elkaar.”

Van de hotelschool naar werken in de user experience: hoe liep dat nou zo?

Gregor begon zijn loopbaan op de hotelschool, maar merkte al snel dat het werken in de horeca lastig te combineren was met een gezinsleven. “Mijn vrouw en ik hadden compleet verschillende werktijden. Dat was niet handig, terwijl we juist samen waren verhuisd naar Arnhem.” Hij besloot het roer om te gooien en weer te gaan studeren. Zijn interesse in grafisch ontwerp en zijn sociale kant kwamen samen in de studie Communicatie & Multimedia Design. Tijdens een vrijwillige stage als front-end developer ontdekte hij zijn passie voor het ontwerpen van gebruiksvriendelijke digitale oplossingen. “Dat creatieve denkwerk vond ik meteen geweldig. Nadenken over hoe iets zou kunnen werken en hoe je dat logisch opbouwt, dat vind ik helemaal leuk.  Daar is het allemaal begonnen.” En een leuk detail: hij haalde zijn propedeuse met een baby op schoot. “Mijn vrouw werkte, we woonden net in Arnhem en hadden geen oppas. Dus nam ik de baby mee naar school. Een klasgenoot paste even op terwijl ik mijn handtekening onder de propedeuse zette. Zo ging dat.” Na 5 jaar op het hbo eindigde hij niet alleen met een hbo-diploma, maar ook met 3 kinderen rijker. Een flinke opbrengst, als je het mij vraagt.

Op de stoel van… iemand met invloed

Als ik Gregor vraag met welke collega hij wel eens van plek zou willen ruilen, komt er geen specifieke naam naar voren. In plaats daarvan kiest hij voor een functie: die van iemand met meer autoriteit binnen de organisatie. “Niet om zelf de baas te spelen,” zegt hij lachend, “maar om het belang van UX beter over het voetlicht te krijgen.” Volgens Gregor wordt er soms nog onderschat hoe belangrijk een goede gebruikerservaring is voor klanten. “Veel mensen nemen het digitale domein gewoon voor lief. Maar als je ziet hoeveel impact het heeft op klantvriendelijkheid, dan zou het veel meer aandacht mogen krijgen.” Een functie zoals CRO (Conversion Rate Optimazation specialist spreekt hem daarom aan. “Niet alleen vanwege het strategisch inzicht, maar ook omdat je daar direct het resultaat van je werk ziet. Dat lijkt me machtig interessant.”

En wie mag de volgende keer op ’t Podium?

Voor de volgende editie van Collega in de Kijker draagt Gregor Tara van Marketing aan. “Ik ben benieuwd naar wat zij doet in haar rol als customer experience marketeer. We werken met beide teams steeds vaker samen, maar ik denk dat we nog meer kunnen verbinden. Ik ben benieuwd hoe zij dat ervaart.”


Ook interessant voor u