Customer Experience Marketeer
Nieuws
Tara van Dijk (33) woont met haar vriend Rick en hun zoontje Noan in het oosten van het land. En binnenkort komt er gezinsuitbreiding, want er is een 2e zoon op komst! “We worden een echt jongensgezin. Ik kijk ernaar uit! Het is vast druk, maar ook heel gezellig.” Geboren in Amsterdam, opgegroeid in Zuid-Limburg en nu al lange tijd woonachtig in het oosten van het land: Tara is net zo veelzijdig als haar route door Nederland. Buiten haar werk brengt deze boys mom graag tijd door met haar gezin. Hoe ze ‘s ochtends de knop omzet van moeder naar marketeer lezen we graag in deze editie van Collega in de Kijker!
Tara werkt al 5 jaar bij Avéro Achmea. Ze begon als communicatiespecialist, maar maakte 2 jaar geleden de overstap naar customer experience marketeer. Ze richt zich vooral op de agrarische doelgroep en het thema verzuim. Maar de hamvraag is: wat doet een customer experience marketeer nou precies? “We houden ons bezig met de bediening van onze doelgroep: de adviseur. We kijken en proberen te begrijpen wat de adviseur nodig heeft om zijn werk goed te doen. We halen wensen op, houden ontwikkelingen in de markt in de gaten en vertalen dat naar verbeteringen in onze dienstverlening. “
Vooral de afwisseling en samenwerking. “Ik vind het fijn dat ik met veel verschillende collega’s spreek, maar ook onze adviseurs zelf regelmatig. Van propositiemanagers tot communicatie en IT: je hoort wat er speelt en je kunt daar zelf ook iets in betekenen.” Ze ziet zichzelf soms als een soort projectleider. “Het plannen en het samen iets van de grond krijgen, dat past goed bij mij.” En dat alles met als hoofddoel: de ervaring van de adviseur verbeteren. “Soms gaat het om kleine dingen, soms om grotere. Maar als we echt iets kunnen verbeteren, geeft me dat veel voldoening.”
Goede samenwerking met collega’s is volgens Tara geen vanzelfsprekendheid, maar wel de sleutel tot succes. “We zijn allemaal druk: de agenda’s zijn soms echt een crime. Dan is het juist belangrijk om elkaar actief op te zoeken.” De grote kracht in het samenwerken ligt volgens Tara in het nieuwsgierig zijn naar wat een ander doet. “Je hoeft geen expert te zijn op het gebied van IT of een productmanager te zijn, maar als je weet wat een ander doet en drijft, kun je makkelijker samenwerken.” Zelf zou ze best eens een dag willen meelopen met iemand uit de IT-directie. “Ik ben nieuwsgierig naar hoe daar beslissingen worden genomen. Die keuzes hebben vaak grote impact op hoe wij werken. Het lijkt me leerzaam en nuttig om daar wat meer van te weten.”
Tara heeft veel mooie herinneringen aan haar tijd bij Avéro Achmea. “Met het team zijn we een keer voor een samenwerkingsdag op Terschelling geweest. Dat is me echt bijgebleven, geweldig was dat! Buiten het werk om samen zijn, dat doet iets met de sfeer.” En een goede sfeer doet veel voor je werkgeluk, maar ook voor je samenwerking. Ze noemt ook de Avéro Achmea-dagen met collega’s als fijne momenten. “Je spreekt weer eens andere collega’s die je soms helemaal niet kent, en dat verbindt.” Inhoudelijke projecten gaven haar ook energie. “In coronatijd organiseerden we een webinar samen met de collega’s van Voorzie. Dit was de eerste keer dat we het volledig in eigen huis deden. Spannend, maar ook heel leuk. En toen ik nog als communicatiespecialist werkte heb ik samen met Marc een e-learning over DISC ontwikkeld. Echt iets nieuws. Daar kijk ik met plezier op terug.”
Wat zou ze veranderen als alles mogelijk was? Het was een moeilijke vraag, maar ze antwoordt toch vrij resoluut: “Ik zou graag meer tijd willen steken in het verspreiden en bekend maken van onze kennis over preventie. We hebben namelijk als organisatie veel kennis op dit gebied en ook best al veel te bieden, maar we laten dit nog niet altijd genoeg zien. In een tijd als deze waar er veel verandert op het gebied van techniek, duurzaamheid, milieu en politiek, is bewustwording over preventie belangrijk. Deze ontwikkelingen brengt kansen met zich mee, maar ook risico’s. En niet al deze risico’s zijn verzekerbaar. Met kennis over preventieve maatregelen en het overbrengen van bewustwording hiervan als adviseur kunnen ondernemers sommige risico’s verkleinen en bedrijfscontinuïteit waarborgen. Ook zou ze de klant meer centraal willen zetten. “We hebben heel veel opdrachten te doen, ook op het gebied van producten en IT. Maar voor mij is de klant en zijn ervaring en het meest belangrijk, daar zet ik mij iedere dag voor in.”
Ik was benieuwd wat Tara voor beroep zou kiezen als ze geen customer experience marketeer zou worden. Het antwoord was verrassend: als kind droomde ze er namelijk van om piloot te worden! “Dat leek me fantastisch. Maar ik had slechte ogen én was geen ster in de exacte vakken, dus dat werd hem niet.” En daarom belandde ze niet in de cockpit, maar wél in het marketing- en communicatievak. Toch is ze nog steeds gefascineerd door dat soort technische beroepen. “Maar ik heb ook weleens gedacht: iets met kinderen of ouderen lijkt me mooi. Iets waar je mensen echt blij mee maakt, gewoon door er voor ze te zijn en met kleine dingen hun dag te kunnen maken. ” Leren doet Tara het liefst in de praktijk. “Ik heb veel gestudeerd en vind dat ook leuk, maar ik leer het meeste door iets gewoon te doen en te kijken naar hoe andere mensen iets aanpakken in de praktijk. Fouten maken, en daarvan leren.” Ze haalt ook inspiratie uit haar omgeving. “Rick, mijn vriend, is ondernemer. Daar leer ik veel van. En het verbreedt mijn blik. Daarnaast had mijn vader vroeger ook een eigen bedrijf, daar leer je onbewust toch ook veel van in de praktijk."
Binnenkort gaat Tara met zwangerschapsverlof. Wat ze van plan is? “Slapen, vooral,” lacht ze uitbundig. Want we weten allemaal dat slapen haar niet altijd gegund was de afgelopen jaren. “Echt even wat rust pakken. Tijdens het verlof bij mijn eerste zoontje wist ik niet goed wat me te wachten stond. Nu wil ik bewuster genieten van de rust voordat er straks 2 kleine mannetjes zijn.” Ook wil ze thuis wat dingen voorbereiden. “Maaltijden koken, een beetje opruimen… gewoon rustig aan doen.” Het is haar van harte gegund! Maar ik sluit niet uit dat ze af en toe met een of twee schuine ogen meekijkt in de groepsapps over wat er binnen Avéro Achmea gaande is.
Voor de volgende Collega in de Kijker nomineert Tara Jelle. “Volgens mij gaat hij bijna met pensioen toch? We spraken elkaar jaren geleden best regelmatig , en toen was ik al benieuwd naar wat hij precies doet als business analist. Hij zit in de processen, brengt scenario’s in beeld… maar ik weet eigenlijk nog niet goed hoe dat werkt. Daar ben ik nieuwsgierig naar. En natuurlijk hoe hij zijn tijd hierna gaat besteden!”