Collega in de Kijker Arjan

Collega in de Kijker: Arjan Brantjes

Product Owner

Maak kennis met Arjan Brantjes, Product Owner

Nieuws 23 jan 2025 3 minuten

Welkom bij onze rubriek Collega in de Kijker! Hier nemen we een kijkje achter de schermen van Avéro Achmea. We zetten een van onze gewaardeerde teamleden in het zonnetje en vragen hem of haar het hemd van het lijf. In deze editie van Collega in de Kijker nemen we Arjan Brantjes (38) onder de loep. Arjan werkt als Product Owner (PO-er) binnen Avéro Achmea. 

Van op de boerderij naar in de verzekeringen.

Zijn focus ligt vooral op arbeidsongeschiktheidsverzekeringen,
maar affiniteit met de agrarische sArjan Brantjes Product Ownerector, waar Avéro Achmea actief is, heeft Arjan ook zeker: hij komt namelijk zelf van een agrarisch bedrijf waar zijn oudere broer aan het roer staat. “De boerderij staat op een uniek stukje land in Nederland, al zeg ik het zelf. Het zit helemaal ingekapseld tussen Zaanstad en Beverwijk.” Op de boerderij worden onder andere aardappelen en graan geteeld, maar het is ook een pluimveebedrijf. Als jongste van 4 kinderen kon hij op zijn 11e al zeggen dat hij oom was geworden. Inmiddels is Arjan zelf 2 kinderen rijker. Samen met zijn gezin is hij na wat omzwervingen neergestreken in het centraal gelegen Apeldoorn. In dit interview volgen we zijn reis en wat hij belangrijk én leuk vindt in zijn werk.

Zijn reis naar Avéro Achmea begon bij een volmachtbedrijf.

Ongeveer 11 jaar geleden begon zijn carrière bij Achmea. Na zijn hbo te hebben afgerond belandde hij vol in de crisis. “Er was amper werk te vinden, maar ik kon via een detacheringsbureau bij een volmacht aan de slag. Daarna maakte ik de overstap naar Achmea in Leeuwarden. Daar heb ik onder andere bij Pensioen en Leven verschillende operationele functies gehad. Vooral veel telefonisch contact ook, waardoor ik regelmatig met Avéro Achmea in aanraking kwam door de portefeuille met levensverzekeringen." Daarna heeft hij een tijdje in de IT gewerkt aan projecten voordat hij de overstap maakte naar ons mooie Avéro Achmea. “De functie die ik had zou verhuizen naar Tilburg, terwijl wij in Groningen woonden. Dat zou veel reistijd betekenen. Bovendien wilden we graag wat centraler wonen zodat de reistijd naar mijn familie en die van mijn vrouw wat minder zou worden. Apeldoorn was een prima keuze. . Ook was er een kleintje onderweg, dus ik wilde wel graag wat dichter bij huis werken. Op dat moment was ik via Achmea ook met een master bezig aan de Open Universiteit die perfect aansloot bij een vacature die ik zag op de interne vacaturebank. Ik ben toen begonnen als business analist in – jawel- Apeldoorn. En zo ben ik 2021 bij Avéro Achmea beland.”

Functionaliteiten ontwikkelen voor intermediairs: het hart van Arjan’s werk.

In zijn vorige functies werkte hij wat meer op de achtergrond, terwijl zijn huidige functie meer op de commerciële kant zit. “Ik vergelijk mijn werk altijd met een fabriek waar auto's worden gemaakt. Op de achtergrond wordt er in de fabriek hard gebouwd, dat zijn in ons geval de verzekeringsproducten, en aan de voorkant is er een showroom waarin alles tentoongesteld en verkocht wordt. Die showroom is “Podium”, het provinciale portaal van Avéro Achmea waar wij samenwerken met de intermediair en zij onze verzekeringen kunnen offreren en sluiten. Mijn team zit middenin die showroom.” Binnen zijn IT- team werken ze hard aan het optimaliseren van Podium. Avéro Achmea werkt – net als de rest van Achmea volgens de SAFe methodiek. Dat houdt in dat elk team een Product Owner heeft, die ervoor zorgt dat de behoeften van de klant vertaald worden naar de ontwikkelaars. “De toenmalige Product Owner bereikte zijn pensioengerechtigde leeftijd. Ik mocht het stokje van hem over nemen. Samen met mijn twee andere collega-PO’ers staan we sterk”, vertelt Arjan. “Wat wij dus voornamelijk doen, is het ontwikkelen van verschillende digitale oplossingen voor de intermediair. Maar ons werk gaat verder dan dat. We bouwen ook oplossingen voor de financiële keten, zoals rekening-courantkoppelingen en koppelingen met de systemen van onze adviseurs, zodat we ADN-berichten (Assurantie Data Netwerk) en documenten digitaal kunnen uitwisselen. Maar ook hebben we koppelingen met partijen die intermediairs in staat stellen verzekeringen met elkaar te vergelijken, zoals bijvoorbeeld Meetingpoint." De SAFe way of working houdt in dat we elk kwartaal met onze Avéro Achmea ‘trein’ plannen waar we aan gaan werken. Veelal is dat het werk van onze roadmap. Wat gaan we oppakken en wanneer, met welke prioriteit? Welke feedback is er binnen gekomen? Wat gaan we daarmee doen? Samen met de stakeholders en de product manager beslist Arjan hoe de planning er voor dat kwartaal uit komt te zien. Maar we kijken ook alweer naar de voorbereiding van de werkzaamheden die daarna gaan komen. In onze teams zitten daarom naast  naast softwareontwikkelaars, collega's van functioneel beheer en testers ook businessanalisten en IT-architecten.

Hoe samenwerken het verschil kan maken.

Er wordt hard gewerkt aan de modernisering van de systemen. “We komen uit een legacy-omgeving met verouderde systemen, die momenteel worden aangepakt of in de nabije toekomst worden vernieuwd. Hierbij is goed gekeken naar hoe processen kunnen worden verbeterd en natuurlijk hebben we de feedback van onze adviseurs meegenomen. We volgen hierbij het programma “drempelloos koppelen” van het SIVI. Dit houdt in dat provinciale verzekeraars op een uniforme wijze gegevens uitwisselen met de intermediair zodat de provinciale keten efficiënt is. Documenten hoeven bijvoorbeeld niet meer via de post maar digitaal via Aplaza. En ADN-berichten komen met veel meer polisinformatie zodat intermediairs deze gegevens niet handmatig in hun systeem hoeven over te nemen. Het doel is om de processen efficiënter en beter te maken voor onze adviseurs dan binnen de oude systemen.” Hij legt uit dat er intensieve gesprekken zijn gevoerd met intermediairs en samenwerkingspartners zoals Aplaza en SIVI, het kennis- en standaardisatie-instituut voor de financiële sector. Arjan erkent dat het soms nodig is om verwachtingen te managen, vooral omdat de wensenlijst vaak langer is dan wat de organisatie kan realiseren. Toch ziet hij dat Avéro Achmea steeds slagvaardiger wordt. “Wat ik persoonlijk het mooiste vind aan werken bij Avéro Achmea, is de goede band die ik heb opgebouwd met een groep intermediairs, maar ook met relaties van het SIVI, Aplaza en softwareleveranciers van intermediairs. Het voelt echt als een partnership. Intermediairs hebben behoefte aan goede verzekeringsproducten met de juiste service en ondersteuning, zodat zij hun klanten optimaal kunnen helpen. Tegelijkertijd stelt Avéro Achmea hen steeds beter in staat om zo efficiënt mogelijk te werken. Dat wederzijdse vertrouwen en de samenwerking maken mijn werk bijzonder!”


Waarom standaardisatie en co-creatie cruciaal zijn voor succes.

Arjan vertelt trots over de vooruitgang die is geboekt sinds 2021, toen de nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekering live ging. “Er is sinds die tijd veel opgeleverd, ook al beseffen we dat niet altijd volledig. Ik ben vooral trots op hoe het netwerk van Avéro Achmea is uitgebreid binnen het ecosysteem van het intermediair. Dit omvat samenwerkingen met diverse partijen die slimme oplossingen bieden voor werkprocessen van intermediairs, zoals Aplaza en SIVI. Deze connecties hebben bijgedragen aan het versterken van de digitale samenwerking en processen.” Duidelijk is het dat Arjan het erg belangrijk vindt om sámen voor de adviseur aan de slag te gaan. “Ik ben ook onlangs toegetreden tot raad van advies van het SIVI, waar ik namens Avéro Achmea bij zit. Achmea speelt een actieve rol binnen het SIVI. Hier werken we samen met concullega’s zoals ASR en Nationale Nederlanden. We hebben elkaar nodig om goede afspraken te maken en ervoor te zorgen dat we gestandaardiseerde werkwijzen hanteren bij het aanleveren van informatie aan intermediairs. Het is belangrijk dat deze standaarden niet alleen worden afgesproken, maar ook consequent worden nageleefd, zonder ruimte voor eigen interpretaties.” Arjan vindt het belangrijk dat provinciale verzekeraars samenwerken om te zien hoe het voor de relaties zo goed mogelijk geregeld kan worden. “Het doel is om het voor de intermediairs zo soepel en gemakkelijk mogelijk te maken. Als alle verzekeraars op dezelfde manier werken, bijvoorbeeld bij het aanleveren van documenten en ADN-berichten, kunnen intermediairs hun werkprocessen eenvoudiger en efficiënter inrichten. Hoewel voorwaarden, premies, dienstverlening en andere details per partij kunnen verschillen, heeft de onafhankelijke intermediair baat bij uniformiteit in de basisprocessen. En uiteindelijk levert het ons als verzekeraars ook voordelen op, omdat bij de zoektocht naar efficiëntie ook de eigen bedrijfsvoering een belangrijke rol speelt, denk daarbij bijvoorbeeld aan de IT-architectuur en nieuwe technologische ontwikkelingen.”

Wie hij de volgende keer graag in Collega in de Kijker wil zien?

“Ik zou graag Esther Manno terug willen zien! Zij en haar collega’s werken hard voor de intermediaire relaties, zoals het regelen van aanstellingen. Er gaan aanstellingen weg, er komen nieuwe bij, en soms heeft een intermediair bijvoorbeeld alleen een aanstelling voor inkomen en wil men dat uitbreiden. Zij handelen dit allemaal af. Die focus op intermediaire relaties past goed bij haar, en volgens mij vindt ze dat stiekem ook heel leuk. Als onderdeel van de Supportdesk voor Avéro Achmea staat ze altijd klaar voor het oppakken van verzoeken van onze adviseurs. Ze is heel vaak voor ons een rots in de branding. Ik weet niet of ze erop zit te wachten om zo in de spotlight te staan bij Collega in de Kijker, maar ik vind wel dat ze dat verdient!”

 

Ook interessant voor u