Veelgestelde vragen over uw jaaropgave

Uw AOV jaaropgave voor belastingaangifte

Elk jaar ontvangt u van Avéro Achmea een jaaropgave van uw arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Hierop staan de premies die u in het afgelopen jaar betaalde, of die wij aan u hebben terugbetaald. Wij geven deze gegevens ook door aan de Belastingdienst.

U heeft de jaaropgave nodig voor uw aangifte inkomstenbelasting.
Zo kunt u controleren of de gegevens in de Vooraf Ingevulde Aangifte kloppen. U ontvangt de jaaropgave in het begin van het jaar, meestal in februari.

Heeft u nog vragen? Hieronder vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Dan helpt uw adviseur u graag verder.

Hoe ontvang ik de jaaropgave?

Heeft u gekozen voor digitale communicatie? Dan zetten wij de jaaropgave in Mijn Avéro Achmea. U krijgt een bericht zodra het document klaarstaat.
Heeft u niet gekozen voor digitale communicatie? Dan sturen wij de jaaropgave per post.


Waar vind ik mijn jaaropgave?

Heeft u gekozen voor digitale communicatie? Dan vindt u de jaaropgave in Mijn Avéro Achmea, bij de documenten van uw verzekering.


Heeft u niet gekozen voor digitale communicatie? Dan versturen wij u de jaaropgave per post.  


Waarom heb ik geen jaaropgave ontvangen?

U ontvangt geen jaaropgave in de volgende situaties:
De verzekering staat op naam van uw BV en de BV betaalt de premie. Dan is de premie niet aftrekbaar.
U betaalde in het afgelopen jaar geen premie. Bijvoorbeeld door premievrijstelling, of omdat u de premie al in het jaar ervoor of erna betaalde (rond de jaarwisseling).

Voor wie is de premie van de AOV aftrekbaar?

De premie is aftrekbaar als u:
zzp’er bent,
eigenaar van een eenmanszaak,
vennoot in een vof of maatschap, of
niet-commanditaire vennoot in een cv.
In dat geval bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting (IB-ondernemer).
De premie die u betaalt, mag u aftrekken in uw belastingaangifte. Over de uitkering betaalt u wel belasting.


Staat de verzekering op uw BV en heeft u getekend voor premieverschuldigdheid van de premie? Dan kunt u de premie ook aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting.

Waarom ontvang ik 2 jaaropgaven?

Wij hebben een deel van onze verzekeringen vernieuwd. Is uw verzekering daarbij ook aangepast? Dan heeft u daar eerder een brief over ontvangen. Hierdoor kunt u 2 jaaropgaven krijgen. Dit komt doordat wij geen gegevens meer mogen koppelen op basis van het burgerservicenummer (BSN). U ontvangt daarom vanaf nu 1 jaaropgave per polis. Op elke jaaropgave staat het deel van de premie dat per polis is betaald of ontvangen.

Waarom staat het totaalbedrag van mijn uitkeringen niet op de jaaropgave?

Omdat dit gevoelige informatie is, tonen wij uw uitkeringen niet op de jaaropgave.
De jaaropgave gaat alleen over de premies die u betaalde.
Voor het totaalbedrag van uw uitkeringen ontvangt u een apart overzicht:
aan het einde van het jaar, of
eerder als uw uitkering in de loop van het jaar is gestopt.


Vind een adviseur

Uw bedrijf is uniek. Dat vraagt om een advies op maat. Daarom werken we alleen samen met onafhankelijke adviseurs. Vind een adviseur die bij u past.