overstroming

Ontdek wat u kunt doen voor uw relatie

Klimaatverandering en kostenstijging: nieuwe realiteit voor verzekeringsadviseurs

Nieuws 25 aug 2025 2 minuten

Klimaatverandering is een toenemende realiteit voor de verzekeringsbranche. In 2024 en de eerste helft van 2025 zijn de weersextremen in Nederland en Europa flink toegenomen: overstromingen, hagelbuien, langdurige droogte en stormen zorgen voor een steeds hogere schadelast. Verzekeraars reageren met premieverhogingen, strengere acceptatie-eisen en herziening van dekkingen. Voor verzekeringsadviseurs betekent dit: een toenemende complexiteit in risicobeheer, klantbegeleiding en premiebepaling.

Volgens cijfers van het Verbond van Verzekeraars bedroeg de schadelast door extreem weer in Nederland in 2023 meer dan €400 miljoen. En de verwachting is dat 2025 opnieuw een recordjaar wordt. Hierbij worden vooral agrarische en zakelijke klanten geraakt. De gevolgen van deze toegenomen schadelast door extreem weer zijn onder andere:

  • Verhoogde premies: voor brand- en agrarische verzekeringen.
  • Strengere polisvoorwaarden: uitsluitingen bij neerslagschade of beperkte dekking voor klimaat gerelateerde risico’s.
  • Aanscherping van herverzekeringsvoorwaarden: wat direct doorwerkt in de markt.

Deze gevolgen zorgen weer voor extra kostendruk voor verzekeraars én klanten. De verzekeraars moeten de combinatie van stijgende schadeclaims en hogere herverzekeringspremies namelijk doorberekenen. En dit leidt onder andere weer tot:

  • Premiestijgingen tot 10–20% voor zakelijke gebouwen, agrarische of transport verzekeringen.
  • Verzekerde sommen die onder druk komen te staan, door stijgende herbouwwaarden en inflatie.
  • Strengere acceptatiecriteria bij bijvoorbeeld locaties met hoog waterrisico.
Voor u als adviseur betekent dit vooral: meer uitleg, meer risicoanalyses én meer aandacht voor maatwerk.

Wat kunt u als verzekeringsadviseur doen in een veranderend klimaat?

Uw klanten verwachten bescherming, terwijl verzekeraars risico’s selectiever gaan beoordelen. Een mooie kans voor u om als adviseur het verschil te maken. En bij uw volgende onderhoudsgesprek eens verder te kijken dan alleen een schadeverzekering. Als u daarin slaagt, bent u onmisbaar voor uw relatie. Hiermee vergroot u niet alleen als strategisch partner de waarde van uw advies. Maar u bouwt tegelijk ook aan een toekomstbestendige adviespraktijk.

  1. Vergroot het risicobewustzijn bij klanten
    Informeer over preventiemaatregelen (denk aan waterkerende voorzieningen of isolatie bij hitte).
    Werk met klimaatgegevens en risicokaarten (zoals de Klimaat Effect Atlas) om schadepotentieel inzichtelijk te maken.
  2. Stimuleer preventie
    Sommige verzekeraars bieden premiekorting of voorwaardenversoepeling bij preventieve maatregelen.
    Help klanten toegang te krijgen tot subsidies of regelingen voor verduurzaming en risicobeperking.
  3. Lever maatwerkoplossingen
    Kijk verder dan standaardpolissen. Denk aan speciale klimaatdekkingen of hybride oplossingen met eigen risico’s en eigen buffers.
    Werk nauw samen met gespecialiseerde verzekeraars of volmachten met focus op klimaatrisico’s.
  4. Wees transparant over premies en kostenontwikkelingen
    Leg helder uit waar stijgingen vandaan komen (herverzekering, schadefrequentie).
    Bereid klanten proactief voor op jaarlijkse verhogingen of herziening van voorwaarden.

Ook toezichthouders vragen om meer verantwoordelijkheid rond klimaatrisico’s. Zo wil de AFM bijvoorbeeld dat adviseurs meer aandacht besteden aan duurzaamheidsrisico’s in hun advies. Onze tip? Begin klein met ESG-checklists, integreer duurzaamheid in uw adviesproces en gebruik digitale tools voor risicoanalyse en scenario’s.

Heeft u vragen? We staan voor u klaar

Bel gerust onze collega’s van de Commerciële Binnendienst op (055) 579 21 02. U bereikt ze van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur. Of stuur een e-mail naar: cbd.schade.avero@achmea.nl. We helpen u graag.

Ook interessant voor u