Corona en onze inkomensverzekeringen

17 mrt 2020

30 minuten

Corona

Veelgestelde vragen en antwoorden

Op deze pagina leest u de veelgestelde vragen en antwoorden over corona in relatie tot een aantal specifieke inkomensverzekeringen. Heeft u andere vragen over corona en verzekeringen, kijk dan op onze themapagina corona

De WIA- en Verzuimverzekeringen

Wat als de medewerker door het coronavirus ziek blijft en uiteindelijk in de WIA terechtkomt? Is er dan dekking op de WIA-verzekering(en)?

Ja. De oorzaak van de ziekte die heeft geleid tot arbeidsongeschiktheid voor de WIA maakt daarbij niet uit.

De medewerker is ziek omdat hij of zij besmet is met het coronavirus (COVID-19) en kan daardoor niet werken. Dekt de Verzuimverzekering dit?

Ja, de oorzaak van de ziekte maakt niet uit.

De medewerker is niet ziek, maar kan niet werken omdat hij of zij (mogelijk) het coronavirus heeft. Dekt de Verzuimverzekering dit?

Nee, de Verzuimverzekering dekt alleen de loondoorbetalingsverplichting in geval van ziek personeel. Als iemand om een andere reden dan ziekte niet kan werken, is er geen dekking voor de (eventuele) loondoorbetalingsverplichting. 

Precies weten wat wel en niet verzekerd is met de WIA- en Verzuimverzekering?

De Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)

Wat moet mijn relatie doen als die vermoedt een drager te zijn van het coronavirus?

Meteen melden bij de huisarts. Dat is noodzakelijk voor een eventuele uitkering.

Heeft mijn relatie recht op een uitkering als hij of zij het coronavirus (COVID-19) draagt?

Dezelfde regels gelden als bij andere virus- of bacterie-infecties. Uw relatie heeft alleen recht op een uitkering als er door ziekte lichamelijke beperkingen optreden. En hij of zij daardoor niet in staat is om te werken. Heeft uw relatie milde klachten, zoals verkoudheid, dan is er geen recht op uitkering.

Als mijn relatie ziek is door het coronavirus, krijgt hij of zij dan direct een uitkering?

Nee, op de verzekering is een eigenrisicoperiode van toepassing. In veruit de meeste gevallen zal uw relatie herstellen van het coronavirus (COVID-19) voor het einde van de eigenrisicoperiode. En krijgt hij of zij dus geen uitkering meer.
Is uw relatie op dit moment al gedeeltelijk arbeidsongeschikt? Dan geldt de eigenrisicoperiode niet meer. Uw relatie krijgt dan mogelijk een hogere uitkering.

Mijn relatie komt in de problemen door de coronacrisis en wil graag advies. Kan Avéro Achmea hierbij helpen?

Ja, wij kunnen uw relatie zeker helpen. Wij bieden 2 mogelijkheden: 

Ondernemersadvieslijn voor zakelijke vragen: 020 740 05 55
Heeft uw relatie vragen over de zakelijke kant van zijn of haar onderneming? Bijvoorbeeld over het wegvallen van inkomsten door de coronamaatregelen. En heeft uw relatie hierbij hulp nodig of iemand die hierover met hem of haar meedenkt? Of heeft uw relatie vragen over het invullen van een document of over het contract met een opdrachtgever of verhuurder? Voor deze en andere vragen kan uw relatie terecht bij de Ondernemersadvieslijn. Vragen worden altijd vertrouwelijk behandeld door een deskundig team met verschillende achtergronden en specialisaties. Hieraan zijn geen kosten verbonden, behalve de gebruikelijke telefoonkosten. De Ondernemersadvieslijn is bereikbaar tussen 8.00 en 18.00 uur via 020 740 05 55.

HANDS 24/7 hulp voor zakelijke of privé vraagstukken:  0800 022 29 99
Zijn er problemen die uw relatie bezighouden door de coronamaatregelen? Of ziet uw relatie even door de bomen het bos niet meer? Dan kan uw relatie rekenen op de ervaren specialisten van HANDS. Zij adviseren uw relatie en zijn of haar gezinsleden. Over gezondheid, opvoeding en loopbaan. Maar ook over huisvesting, juridische en financiële vragen. Hieraan zijn geen kosten verbonden, behalve de gebruikelijke telefoonkosten. HANDS is 24 uur per dag bereikbaar via 0800 022 29 99. Een e-mail sturen mag ook naar info@vraaghethands.nl.

Voor een vlotte afwikkeling van beide advieslijnen hoeft uw relatie alleen het polisnummer van zijn of haar AOV door te geven. 

Precies weten wat wel en niet is verzekerd met de AOV?

Bekijk meer informatie over de AOV of ga direct naar de voorwaarden.

Contact met een deskundige

Is uw vraag nog niet beantwoord? Neem gerust contact met ons op

Commerciële Binnendienst Inkomen
Bel onze Commerciële Binnendienst Inkomen als u vragen heeft: 
055 579 21 00. Of bel uw accountmanager. Wij helpen u graag. U bereikt ons van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 17.30 uur. Stuurt u liever een e-mail? Ons e-mailadres is: inkomen.avero@achmea.nl.

Afdeling Volmachten Inkomen
Bent u gevolmachtigd agent? Stuur onze Volmachtspecialisten Inkomen een e-mail als u vragen heeft. Ons e-mailadres is: avero.volmachten.inkomen@achmea.nl. U kunt ons ook bellen. Wij helpen u graag. U bereikt ons van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 17.30 uur. Onze Volmachtspecialisten Inkomen zijn: