2 AOV oplossingen  voor veehouders die stoppen

Nieuws

2 oplossingen voor de AOV van veehouders die gebruikmaken van de opkoopregeling

27 mei 2021

De overheid wil agrarische bedrijven die naast natuurgebieden liggen, uitkopen. Dit is onderdeel van het stikstofbeleid. Het gaat om een vrijwillige opkoopregeling in de varkens-, pluimvee-, melkvee- en kalverhouderij. Hoe gaat Avéro Achmea dan om met de Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) die deze veehouders hebben?

Wij bieden uw relatie 2 oplossingen: een langere dekking én persoonlijke ondersteuning
Ondernemers die gebruikmaken van deze opkoopregeling willen we graag ondersteunen. Daarom bieden we uw relatie 2 oplossingen: een langere dekking én persoonlijke ondersteuning. Zo heeft uw relatie niet alleen langer de tijd om de bedrijfsbeëindiging af te handelen. Maar zorgen we ook voor een soepele overgang van de AOV naar een nieuw beroep. Een groot gedeelte van deze ondernemers wil namelijk actief blijven als ondernemer. En daar helpen wij hen graag bij.

Oplossing 1: nog 6 maanden dekking nadat het vee van het bedrijf is weggehaald
Uw relatie houdt gedurende die 6 maanden de volledige dekking. Daarbij dekken wij ook alle werkzaamheden die horen bij het opruimen en/of slopen van het bedrijf en de afhandeling van de bedrijfsbeëindiging. In de veelgestelde vragen leest u hoe dat in zijn werk gaat. Heeft uw relatie na afloop van die 6 maanden nog geen nieuwe bedrijfsactiviteit? Dan heeft hij of zij nog de mogelijkheid om de AOV tijdelijk te stoppen voor maximaal 1 jaar. Uw relatie heeft op dat moment dan geen dekking.

Oplossing 2: schakel een arbeidsdeskundige in om uw relatie te ondersteunen
Heeft uw relatie (zonder lopende claim) behoefte aan ondersteuning? Dan kunt u een arbeidsdeskundige van Avéro Achmea op bezoek laten komen. De arbeidsdeskundige onderzoekt tijdens het gesprek waar uw relatie behoefte aan heeft. Zoals meedenken met een omslag in de carrière, verandering van het bedrijf of mentale hulp om alles te verwerken. Dit is altijd maatwerk. En waar nodig schakelen we hiervoor een externe specialist in. Meer weten over mogelijke ondersteuning? Stuur dan een mail naar cs@achmea.nl

Bij lopende claims kijken we welke ondersteuning nodig is
Zit uw relatie nu al in de claim en stopt het bedrijf als gevolg van de overheidsmaatregelen? Dan lopen de uitkering en de normale claimbehandeling gewoon door. Voor deze claims kijken we, net als bij alle claims, welke ondersteuning we kunnen bieden. Denk aan mentale of fysieke interventies die uw relatie helpen bij zijn of haar re-integratie. Wel beëindigen we de verzekering, omdat er geen bedrijfsactiviteit meer is.

Bekijk de veelgestelde vragen voor meer informatie
We hebben een aantal veelgestelde vragen en antwoorden over de opkoopregeling voor u op een rij gezet. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met onze collega’s van Acceptatie. Zij helpen u graag. U bereikt hen van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.30 uur op 013 462 22 58. Of stuur een e-mail naar avero.dsz@achmea.nl