Online opleiding BCM
Ervaringsverhaal Miranda Zwarthoed
Risicomanagement

'Gesprekken over BCM geven mijn werk een andere dimensie'

17 mei 2021

Adviseur Miranda Zwarthoed volgde opleiding BCM

Adviseur Miranda Zwarthoed zette in februari 2021 haar eerste stappen in Business Continuity Management (BCM). Dat deed ze met het volgen van de BCM-opleiding van Avéro Achmea. Ze vertelt hoe de opleiding haar gaat helpen om ‘wat als’-scenario’s met haar relaties te bespreken.

Miranda is adviseur Bedrijven bij financieel dienstverlener nemassdeboer in Volendam. “Mijn werk bestaat tot nu toe vooral uit het adviseren over en het afsluiten van verzekeringen. Ik had zelf de behoefte om daar ‘meer’ van te maken. Want het afdekken van risico’s betekent niet dat je bij calamiteiten je bedrijf kunt redden.”

‘In het mkb is BCM niet vanzelfsprekend’
“Mijn collega’s van grootzakelijk zijn al langer bekend met Business Continuity Management. Mijn eigen relatiekring bestaat uit kleinere bedrijven, mkb’ers. Daar zijn plannen voor bedrijfscontinuïteit niet zo vanzelfsprekend. Je ziet dat er eigenlijk eerst iets moet gebeuren om dat bewustzijn te prikkelen. Onlangs was dat hier in het dorp het geval: toen legde een brand een groot industriegebouw in de as. De eigenaar was geen relatie van ons, de buren wel. Hoewel zij behoorlijk wat waterschade hadden, konden ze hun bedrijvigheid snel weer voortzetten. Maar zo’n calamiteit drukt je toch even met de neus op de feiten. Ineens beseffen ze dan dat het ook heel anders had kunnen aflopen.”

‘Gesprekken over BCM geven mijn werk een andere dimensie’

“De BCM-opleiding heeft me de bagage gegeven om dit onderwerp met mijn relaties te kunnen bespreken. Om ze te vertellen dat continuïteit méér behelst dan een goede verzekering. Dat het vooral gaat om: ‘Wat doe je als er een calamiteit gebeurt?’, ’Wie bel je?’ en ‘Hoe zorg je ervoor dat je weer snel aan de slag kunt, of je nu een pizzeria hebt of industriële producten maakt?’ Zulke gesprekken geven mijn werk een andere dimensie. Ik zie het als ‘het nieuwe adviseren’ waarin ik vooral een gesprekspartner ben.”

‘Schrik, chaos, emotie, dat speelt allemaal mee’
“De opleiding heeft me veel inzicht gegeven in hoe ik ondernemers kan helpen nú voor te sorteren op iets wat kan gebeuren. Als BCM-adviseur loopt je als het ware met een ondernemer mee, door al zijn bedrijfsactiviteiten. Je brengt in kaart wat er nodig is om afdelingen, kritische bedrijfsprocessen of het hele bedrijf ‘in de benen’ te houden. Dan kom je er bijvoorbeeld achter dat die zware machines niet zomaar naar een andere locatie zijn te verhuizen vanwege het gewicht. Als je dat als ondernemer weet, kun je daar een plan voor maken. Want bij een calamiteit komt het daar niet van. Dan heerst er vaak chaos. Een beetje voorkennis heb ik daarover wel: ik ben zelf brandweervrouw geweest. Ik weet wat een brand met mensen kan doen. Schrik en ontreddering voeren de boventoon. Al die aspecten komen ook terug in de opleiding. De trainers lieten feilloos zien hoe die van invloed zijn op hoe mensen reageren. Maar ook: hoe je je relaties helpt de emotie niet de overhand te laten nemen.”

4 ochtenden bieden een berg aan kennis en interactie
“Prettig aan de opleiding: de compacte vorm. In 4 ochtenden krijg je online alle handreikingen die belangrijk zijn bij BCM. Je leert je relatie overtuigen van de toegevoegde waarde van BCM maar ook hoe je hem helpt een crisisteam op te zetten. Ook de interactie met andere deelnemers en trainers verliep prima. Wat mij betreft had er nog best een 5e ochtend bij gemogen. De materie is er interessant genoeg voor. De trainers staan nu, na afronding van de opleiding, overigens nog steeds paraat met advies. Want aan de slag gaan met BCM is voor mij niet alleen een kwestie van doen, maar ook van ‘blijven leren’.” 

Benieuwd naar de ervaringen van andere adviseurs die de opleiding BCM volgden? Lees dan de verhalen van Norbert Bakker en Godert de Leeuw.