Adviseur van de toekomst: Doe wat je leuk vindt én goed kunt, dat is de beste strategie

20 mrt 2019
Ondernemen

De wereld staat niet stil, verre van dat zelfs. Dat zorgt ervoor dat adviseurs naast hun vakkennis gedwongen zijn om ook de dynamiek te ‘absorberen’ die zich in de sector, de sociale zekerheid en de maatschappij voordoet. En zie daar maar eens in mee te bewegen...

Met ‘meebewegen’ bedoel ik vooral: het zien van de kansen die al die ontwikkelingen bieden. Ik ben ervan overtuigd dat adviseurs dat kunnen. Ze hebben een woelige tijd achter de rug, maar nu alle stof is neergedaald merk ik in de Voorzie-praktijk dat ze erg openstaan om hun richting voor de toekomst te bepalen.

Gun jezelf tijd
Daarmee is niet gezegd dat dit voor iedereen even eenvoudig is. Want welke kansen liggen er precies in het verschiet? En hoe verzilver je die? Want je hebt een bestaande organisatie met medewerkers die misschien al jaren werken zoals ze werken. Blijf je pensioenen adviseren? Ga je je werkzaamheden laten verrichten door een serviceprovider? Verdiep je je in ‘financiële planning’ of juist niet? Specialiseer je je in bijvoorbeeld risicomanagement en hoe ga je dat aan de wereld bekend maken?

Mijn advies: gun jezelf de tijd om je af te vragen waarom je doet wat je doet. Om te achterhalen waarom de klanten van vandaag en morgen bij jou moeten zijn en niet bij een ander. En hoe je jouw adviesrol en je ondernemerschap ziet in het licht van alle ontwikkelingen zoals de vergaande digitalisering van de maatschappij.

Meer dan een verdienmodel
Adviseurs die over hun organisatie nadenken en keuzes maken, zie ik vaak een verrassende strategie uitstippelen zodra ze hebben ontdekt welke mogelijkheden ze hebben. Bij Voorzie begeleiden we binnen het thema ‘Businessmodel’ adviseurs bij het maken van die keuzes. We gebruiken effectieve instrumenten zoals het Business Model Canvas, dat laat zien dat er zoveel meer is dan alleen je verdienmodel. 

We helpen je helder krijgen waarom je doet wat je doet. Maar ook wat je wil doen en wat je je klanten écht wil brengen, niet over tien jaar maar binnenkort al. Je zult ontdekken dat het startpunt van die keuze in de kern eigenlijk niet zo ingewikkeld is: bepaal wat je écht leuk vindt en waar je goed in bent en baseer daar jouw toekomst op. Want  hoe duidelijker je eigen keuze is, hoe beter je waardecreatie kunt bewerkstelligen.

Strategie ‘uit het hart’
Jouw keuze is daarmee de basis van een overtuigende businessstrategie. Eentje die ‘recht uit het hart’ komt, omdat je er zelf aan geschaafd en geslepen hebt en zelf hebt durven reflecteren op je organisatie en je capaciteiten. Zo bepaal je zelf je koers voor een sterke en slagvaardige organisatie, wij willen je er graag bij begeleiden.

Gerard Rooks
Consultant Voorzie