Correctiebeleid Pensioen
Wat doen we als wij uw pensioen niet goed vaststelden?
Avéro Achmea voert uw pensioen met de grootste zorgvuldigheid uit. Maar soms gaat het mis. Omdat wij een fout maken of omdat wij onjuiste informatie van anderen krijgen. Wij vinden dat heel vervelend. We passen uw pensioen dan aan. We gaan altijd uit van de regels in uw pensioenreglement. Hierna leest u daar meer over.
Als u nog geen pensioen krijgt?
Stelden wij uw pensioen te laag of te hoog vast? Dan passen we het aan. In het pensioenreglement leest u op welk pensioen u recht hebt.
Als u al pensioen van ons krijgt?
Stelden wij uw pensioenuitkering te laag vast? Dan verhogen wij uw pensioen. Het bedrag dat u te weinig van ons kreeg, maken we aan u over. Wij maken dan afspraken met u over de betaling van het bedrag dat u van ons krijgt. Heeft u te weinig pensioen ontvangen omdat wij een fout maakten? Dan krijgt u naast het bedrag ook een rentevergoeding.
Hebben wij uw pensioenuitkering te hoog vastgesteld? Dan nemen we persoonlijk contact met u op. We verlagen de toekomstige pensioenuitkeringen naar het juiste bedrag. We kunnen ook besluiten dat u het te veel ontvangen geld aan ons terug moet betalen. We houden hierbij rekening met de feiten en omstandigheden en met uw persoonlijke situatie. Wij bespreken dit met u. Soms kunnen we het bedrag verrekenen met toekomstige uitkeringen. Dan krijgt u een bepaalde periode een lager pensioen. Of u betaalt het in 1 keer aan ons terug.
Als wij een onjuist pensioenkapitaal hebben overgedragen?
Is uw pensioenkapitaal overgedragen aan een andere pensioenuitvoerder? Als blijkt dat dit pensioenkapitaal te laag is vastgesteld, dan doen wij een nabetaling. Dit doet wij niet als het bedrag kleiner is dan € 10,-. Is het pensioenkapitaal te hoog vastgesteld? Dan overleggen we met de andere pensioenuitvoerder waar u pensioen heeft ingekocht. Wij informeren u over een eventuele terugbetaling.
Bent u het niet eens met onze beslissing? Of wilt u een klacht indienen? Dan kunt u dat doorgeven aan ons op
pensioenonline.klachten@achmea.nl. We zoeken graag met u naar een oplossing.