Adviseurs en geldverstrekkers mogen bij offertes niet om een BSN vragen

26 jun 2019

Volmachten

Een burgerservicenummer (BSN) mag alleen gevraagd worden als dat wettelijk verplicht is, laat de Autoriteit Persoonsgegevens aan consumenten weten.

Al langer lopen adviseurs tegen onduidelijkheden aan
Over het verwerken van het BSN binnen de AVG-privacywetgeving bestaat al langer onduidelijkheid in de branche. Vorig jaar oordeelde het ministerie al dat er geen democratische noodzaak voor adviseurs is om het burgerservicenummer van hun klanten in de administratie te verwerken. Een BSN staat bijvoorbeeld op documenten die in de aanvraagfase door een hypotheekadviseur aan geldverstrekkers worden geleverd.

Alleen een BSN vragen als dat wettelijk verplicht is
De Autoriteit Persoonsgegevens probeert meer duidelijkheid te scheppen: “Een tussenpersoon mag uw BSN alleen verwerken als dit ‘noodzakelijk is voor het verrichten van een rechtshandeling’ in uw opdracht. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer een tussenpersoon namens u een hypotheek afsluit bij een bank.” Dat schrijft de toezichthouder op de website in antwoord op vragen van consumenten.

Bij offertes geen BSN verwerken, zelfs niet als iemand toestemming geeft
Alleen als iemand klant is, kan een aanbieder van een financieel product of dienst wettelijk verplicht zijn om een BSN te verwerken. “Die wettelijke verplichting geldt níet in de offertefase. Dus zolang u het aanbod nog niet heeft geaccepteerd, en dus nog geen klant bent, mag de aanbieder uw BSN in geen enkel geval verwerken. Zelfs niet als u daar toestemming voor geeft”, laat de toezichthouder weten. “Bij het aanvragen van offertes voor een financieel product of dienst kunt u gebruik maken van een tussenpersoon. Bijvoorbeeld als u een hypotheekverstrekker zoekt. Ook deze tussenpersoon mag in de offertefase uw BSN niet vragen.”

Handelswijze wijkt af van praktijk vindt de NVHP
De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) vindt de antwoorden van de toezichthouder niet verhelderend. “Helaas moeten wij constateren dat de gegeven antwoorden nog steeds vragen oproepen, maar ook dat de door de autoriteit voorgestelde handelswijze in belangrijke mate afwijkt van de praktijk”, schrijft de vereniging in een nieuwsbrief aan de eigen leden. De NVHP probeert met andere belangenorganisaties tot een meer werkbare oplossing te komen. “Op dit moment moeten we het echter doen met het huidige oordeel van de autoriteit”, aldus de NVHP.

Bron: am:web