Risicomanagement loont. En wel hierom. 5 tips.

22 okt 2019
5 minuten
Risicogestuurd adviseren

Goed risicomanagement houdt organisaties veerkrachtig. Belangrijk, want de wereld is vandaag de dag zo dynamisch dat niemand weet welke risico’s er morgen opdoemen. Is die onzekerheid erg? Nee. Althans, als ondernemers erkennen dat onzekerheid ook positieve effecten heeft. Risicomanagement helpt om zo naar risico’s te kijken. Met deze tips kunt u als risicoadviseur uw klant daarbij helpen.

Tip 1: help uw relatie zijn doelen te behalen
Wil een ondernemer zijn doel bereiken, dan horen daar risico’s bij. Door vooraf risico’s in kaart te brengen, helpt u uw relatie de juiste keuzes te maken. Dat is nog mooier dan de juiste verzekeringen adviseren. De vraag van uw relatie om die verzekeringen te regelen, komt dan vanzelf.

 

Tip 2: help uw relatie onzekerheid accepteren
Ontwikkelingen gaan zo snel dat handboeken en protocollen al achterhaald zijn als de inkt nog niet droog is. Laat ondernemers daarom bepaalde onzekerheden accepteren.

 

Tip 3: zorg dat uw relatie op onzekerheid kan anticiperen
Voor onzekerheden die nog geen probleem zijn, is risico-gestuurd werken waardevol. Dan is er nog volop ruimte om te anticiperen. Dat doet u zo:

  • Kijk naar het doel van een ondernemer: welke ambities heeft hij met zijn bedrijf? Wil hij gaan exporteren? Een nieuw product lanceren?
  • Breng samen met de ondernemer de bijbehorende onzekerheden in kaart: wat denkt hij op weg naar zijn doel tegen te komen? Levert het kennisniveau van medewerkers misschien een risico op? En hoe zit het met de betrouwbaarheid van dat internationale distributienetwerk?

Tip 4: houd oog voor de bedrijfscultuur
Anticiperen op onzekerheden betekent ook met een brede blik naar risico’s kijken. Neem daarom ook de bedrijfscultuur standaard mee in oplossingen voor uw relatie. Misschien is het loslaten van hiërarchie een manier om op risico’s te anticiperen. Dat kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de beslissingsbevoegdheid niet langer bij 1 persoon ligt. Want als die uitvalt…

Tip 5: benadruk het belang van openheid
Het praten met mensen in alle lagen van een organisatie is een belangrijk onderdeel van goed risicomanagement. Voor een ondernemer kan dit moeilijk zijn omdat er mogelijk fouten of kritiek aan de oppervlakte komen waarvan hij zich niet bewust was. Het is aan de adviseur om zulke gesprekken in goede banen te leiden. Om te benadrukken dat die openheid nodig is om als onderneming veerkrachtig te worden.
 

Meer weten over risicomanagement?
Bekijk dan onze pagina over Risicomanagement

Gerard Rooks
senior consultant Voorzie