‘Kom maar hier met je risicomanagement’

13 feb 2019
Risicogestuurd adviseren

Financieel adviseurs bedienen hun relaties doorgaans uitstekend van verzekeringsadvies. De kwaliteit is over de hele linie zo hoog, dat kantoren op zoek zijn naar onderscheidend vermogen. ‘Maar hoe dan?’ vragen velen zich af. ‘Risicomanagement’ kan daarbij zomaar een geheim wapen zijn.

Onzekerheden zijn er genoeg
De markt heeft behoefte aan mensen die risico’s indammen. Er zijn nogal wat onzekerheden die ondernemend Nederland voor de kiezen krijgt. Neem disruptieve ontwikkelingen die branches op hun grondvesten doen schudden. Of extreem weer dat tot hoge schades leidt, cybercriminaliteit en nieuwe wet- en regelgeving. De Volkskrant deed onlangs onderzoek naar de beveiliging van mkb-websites. Aanleiding was de invoering van de AVG. Van de ruim 500.000 websites die privacygevoelige informatie verwerken, blijkt maar liefst 75 procent kwetsbaar voor digitale inbraak. Ik wil maar zeggen: er valt een wereld te winnen om van risicobeheersing werk te maken. Met de premaster Risicomanagement ’de Ruimtemakers’ leiden we adviseurs op die zich in risicoadvies aan ondernemers willen specialiseren.

‘Ik help je je doelen realiseren’
De meeste ondernemers zijn zich overigens best bewust van veel risico’s. Maar hoe ga je ermee om? In de drukte van alledag zijn ze vooral bezig met hun product of dienst. Dit ‘gat’ is uitstekend op te vullen door een regisseur die deze ondernemers faciliteert. Een Ruimtemaker die zegt: ‘Bij het realiseren van doelen horen nu eenmaal risico’s. Ik breng ze voor je in kaart. Ik help je ook bij het implementeren van maatregelen.

Blootleggen van zwakke plekken
Deze hulp gaat veel verder dan verzekeringsadvies. Ruimtemakers kijken naar de doelen van de ondernemer. Daarna halen ze alle ‘beren’ boven tafel die op die route liggen. Als Ruimtemaker:
- ben je de vertrouwde adviseur van je relatie;
- praat je op alle niveaus met medewerkers om risico’s in kaart te brengen en te structureren;
- schep je helderheid rond onzekerheden, want jij bent degene die dankzij een groot inlevingsvermogen alle verschillende gezichtspunten (h)erkent.

Zo haal je belangrijke informatie uit een organisatie op. Niet altijd even leuke informatie. Soms leg je er de zwakke plekken in een onderneming mee bloot. Misschien is de communicatie in een bedrijf aan verbetering toe. Of moet de klant zijn strategie opnieuw bekijken. Tegelijkertijd is het wel informatie waar een ondernemer wat aan heeft en die essentieel is voor de continuïteit.

Ruimtemakers informeren, faciliteren, jagen aan en maken zaken bespreekbaar. Onmisbaar daarbij is het kweken van een echte vertrouwensband met je relatie. En zeg nou zelf, dat is voor je eigen werkplezier toch ook grote winst?

Gerard Rooks
Consultant Voorzie