Het werk gaat door… interview met directeur Achmea Jack Hommel

27 mei 2020
5 minuten
Nieuws

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in het werk tijdens de coronacrisis en draagt hopelijk bij aan de saamhorigheid in de sector. Dit keer: Jack Hommel, directeur Achmea.

Werk je vanuit huis? In hoeverre ben je in staat je werk te doen?
Ja, al vanaf de eerste aankondiging van het kabinet dat mensen met klachten beter thuis kunnen werken. Niet omdat ik klachten had - en nog steeds niet gelukkig - maar omdat we bij Achmea besloten dat iedereen die in Noord-Brabant woont beter thuis kon werken. Direct thuis gebleven en alles omgezet naar online werken, telefonie, Skype, MS Teams. Alle klantbezoeken en -events afgezegd. Lukt allemaal hartstikke goed, alleen mis ik enorm de fysieke ontmoetingen natuurlijk.

Hoe geef je nu invulling aan je werk? Wat zijn je ervaringen daarmee?
Van ’s morgens ongeveer 8 uur tot ’s avonds ongeveer 18 uur in mijn werkkamer achter de laptop en met telefoon en iPad. Het lijkt soms wel een crisiscentrum. Na 1 week werkten vele Achmea-collega’s thuis en loggen we elke ochtend met ruim 11.000 mensen in. Gaat vrijwel probleemloos; een immense prestatie van ons IT-bedrijf en onze partners.

Beschrijf een positieve werkervaring
Het scheelt me ongeveer 3 uur per dag in de auto; dat vind ik het meest positieve! Daardoor slaap ik elke nacht een uurtje langer en houd ik ook de avonden veel meer vrij dan ooit. Dat geeft mij echt meer een gevoel van in balans zijn dan ooit!

Benader je klanten proactief? Hoe?
Zeker! De oorspronkelijke bezoeken doe ik nu telefonisch en mijn collega’s van de buiten- en binnendienst hebben veel klantcontact. Wordt zeer gewaardeerd. We bieden ook veel oplossingen aan voor bijvoorbeeld betaalproblemen of juridische hulp. En we organiseren o.a. webinars om kennis en ervaring met ‘ondernemen in crisistijd’ te delen.

Waar put je momenteel energie/hoop uit?
Vooral uit de wijze waarop de zorgverleners aan het werk zijn al ruim 2 maanden! Onder hoge druk levens redden, ondanks de vele tegenslagen en de crisissfeer. Fenomenaal. En geweldig hoe ons kabinet deze crisisperiode leiding geeft aan Nederland. Prachtig ook om te zien hoe onze klanten en de assurantieadviseurs met deze crisis omgaan. Tenslotte put ik veel inspiratie uit mijn eigen collega’s! Ongelofelijk hoe ze snel schakelen, vanuit huis klanten bedienen, campagnes ombouwen, onze bijlage in het FD (Lang leve het werken) realiseren, webinars live krijgen met hele korte voorbereidingstijd… petje af! We hebben ook veel contact met elkaar tot en met af en toe een ‘digitale-borrel’.

Wat denk je dat de crisis ons gaat brengen?
Natuurlijk een recessie, meer faillissementen en werkloosheid! En ook veel positiefs denk ik: meer saamhorigheid, meer aandacht en waardering voor elkaar en onze omgeving, meer digitalisering en meer produceren van belangrijke levensbehoeften in Europa. En natuurlijk een heleboel creatief ondernemerschap; ook in onze branche.

Bron: VVP