Amsterdam Drone Week

1 tot en met 3 december 2020

Nieuws

"Een spannende ontdekkingstocht die we willen meemaken"

16 dec 2020 5 minuten

Achmea is partner van de Amsterdam Drone Week, die online plaatsvond van 1 tot en met 3 december. Dat past in onze strategie om bij te dragen aan een veilige en toekomstbestendige samenleving. De toekomst van mobiliteit, in welke vorm dan ook, hoort daarbij. Zelfs innovatieve mobiliteit door de lucht. Michiel Delfos, divisievoorzitter Schade & Inkomen bij Achmea, vertelt waarom het goed is om in de voorhoede van nieuwe technologie mee te lopen.

Een win-win-win-situatie dankzij nieuwe technologie
“Verzekeren is niet het eerste waar je aan denkt als het om drones gaat”, beaamt Michiel Delfos. “In die zin is Achmea wellicht een opvallende partner. Toch is het niet zo heel vreemd dat we deze technologie nauwgezet in de gaten houden en daarbij graag vooroplopen. Verzekeraars bestaan nu eenmaal van risico’s. En waar op de ene plek risico’s verdwijnen, verschijnen ze ergens anders. Ik ben ervan overtuigd dat autoschades in de toekomst niet meer voorkomen en tegelijk doemen er nieuwe markten op. We sluiten ook aan bij de Amsterdam Drone Week omdat we dingen voor de maatschappij en onze klanten beter kunnen maken. We denken continu na over hoe Nederland veiliger en klimaatbestendiger kan. Daar hebben wij wat aan, daar heeft de maatschappij wat aan en daar heeft de klant wat aan: een win-win-win-situatie dankzij nieuwe technologie.”
 
Precies om die reden denkt Delfos niet alleen na over hoe drone-operaties zo goed mogelijk kunnen worden verzekerd. Achmea zet drones ook in om ondernemers te adviseren over hoe ze de risico’s op schade zoveel mogelijk kunnen beperken. Delfos: “We vliegen bijvoorbeeld boven tuinbouwkassen om de ruiten te controleren op haarscheurtjes. Maar we hangen ook sensoren op in parkeergarages om overstromingen op tijd te detecteren. Allemaal technische oplossingen om de risico’s op schade zoveel mogelijk te beperken.”

Geloof in de toekomst werkt heel inspirerend
Delfos is net terug uit China waar hij dronefabrikant DJI bezocht. “Geweldig! De drive, het optimisme en het geloof in de toekomst. Heel inspirerend. Ze lieten daar bijvoorbeeld zien hoe ze met drones schades aan scheepswanden herstellen. Dus op plaatsen waar je normaal gesproken heel moeilijk bij komt. Dat is goedkoper en minder gevaarlijk dan wanneer je die reparaties door mensen moet laten doen. En dat heeft dan uiteindelijk ook gevolgen voor de hoogte van de verzekeringspremies. Die kunnen omlaag.”

Onverzekerbaarheid wil niemand
Achmea lobbyt ook voor uniforme Europese regelgeving voor drones. “Tijdens de Amsterdam Drone Week is er een aparte bijeenkomst over regelgeving waarbij we aansluiten. En vorige week kregen we een mailtje van de gemeente Enschede met de vraag of we willen meedenken over regels rondom grensoverschrijdend droneverkeer. Want ten eerste wil je dat alles rondom drones zo veilig mogelijk verloopt. Maar als het een keer misgaat, moet er wel dekking zijn. Veiligheid kun je bereiken met goede regelgeving, maar ook met preventie-eisen. Die eisen kunnen overheden afdwingen, maar verzekeraars ook. Het waren uiteindelijk ook de verzekeraars die autogordels gingen verplichten. Zo zullen we ook bepaalde eisen aan drones gaan stellen. Verzekeren mag nooit meer zijn dan het afdekken van een restrisico. Gebeuren er heel veel ongelukken? Dan krijg je te maken met onverzekerbaarheid. En dat wil niemand.”

Volop ervaring opdoen in deze spannende ontdekkingstocht
Dan is er nog de vraag rondom aansprakelijkheid. Delfos beseft dat dit door de snelle ontwikkelingen in autonoom rijden en vliegen steeds ingewikkelder wordt. Want wie is er aansprakelijk voor schade als een zelfsturende drone ergens tegenaan vliegt? Delfos: “Heel ingewikkeld. Dat is nog niet uitontwikkeld. Daarom doen we bijvoorbeeld veel mee aan pilots. Zo werken we aan een verzekering voor zelfrijdende auto’s. En 2 jaar geleden verzekerden we een zelfrijdende tractor. Die rijdt overigens alleen op het land van de boer, maar je moet ergens beginnen om ervaring op te doen. Want we weten heel veel nog niet.”

Delfos: “Het zal hoogstwaarschijnlijk steeds meer naar productaansprakelijkheid gaan. Dus dat de fabrikant aansprakelijk is als een keer misgaat. Maar misschien is het bedrijf dat zo’n apparaat kocht wel aansprakelijk, of de softwarebouwer. Nogmaals: een onontgonnen en ingewikkeld terrein. En ook daarom is het belangrijk dat we vooraan blijven lopen en blijven overleggen met fabrikanten van dit soort systemen. Deze hele nieuwe wereld is toch ook een ontdekkingstocht die we spannend vinden en willen meemaken.”

Bron: Amsterdam Drone Week en Achmea

Opmerking: Het interview met Michiel Delfos vond voor de coronacrisis plaats.

 

Ook interessant voor u