De tijd vooruit

29 jul 2020

Nieuws

“We hebben het heel bewust nog steeds over Avéro Achmea, dus mét de toevoeging Achmea,” zegt Jack Hommel, directeur van Avéro Achmea en Centraal Beheer Bedrijven. “Een stukje geschiedenis laat zien hoe het allemaal zo is gekomen.”

Oudste bedrijf van Achmea
“Avéro Achmea kun je beschouwen als het oudste bedrijf van Achmea,” zegt Jack. “De oprichter, Ulbe Piers Draisma, werd in 1785 geboren in Achlum. Onder de indruk van de enorme schade die blikseminslag en hooibroei konden aanrichten in een boerenfamilie richtte hij in 1811 een onderlinge brandverzekering voor boeren op die bekend zou worden onder de naam 'Achlum 1811'. De formule was een succes en in korte tijd ontstonden er overal onderlinge brandverzekeringen. Eind jaren 80 van de vorige eeuw verenigden een aantal onderlingen zich in Avéro, dat staat voor ‘Algemene Vereniging van Onderlingen’. Kort hierna sloot FBTO aan. Begin jaren 90 ging Avéro samen met Centraal Beheer en werd de AVCB-groep gevormd. Later kwam Zilveren Kruis erbij (1995) en werd ‘Achmea’ gekozen als naam voor de holding.”

Toevoeging ‘Achmea’ bedoeld als endorsement
“In die periode hadden we Centraal Beheer Achmea, Zilveren Kruis Achmea en Avéro Achmea als merknamen,” vervolgt hij. De toevoeging ‘Achmea’ werd gebruikt als endorsement om te laten zien dat de betreffende merken tot een groot verzekeringsconcern behoorden. Toen Achmea in 2006 samenging met Interpolis en in 2007 met Agis, ontstond de grootste verzekeraar in de Nederlandse markt. Veel later werd besloten dat de toevoeging ‘Achmea’ er af kon bij Centraal Beheer en Zilveren Kruis. Allebei immers sterke merknamen waar de toevoeging vaak voor verwarring zorgde.
Avéro Achmea was destijds een zelfstandige divisie, verantwoordelijk voor de intermediaire distributie. Hier werd de toevoeging ‘Achmea’ wel gehandhaafd. Voor adviseurs was het grote Achmea complex, en wij konden dat vanuit Avéro Achmea goed voor hen bundelen en de juiste wegen vinden. Avéro Achmea was daardoor een belangrijke pijler in de distributiestrategie van Achmea. Daarom is tot op de dag van vandaag de toevoeging ‘Achmea’ juist heel belangrijk. 

Alles doen voor iedereen werkte niet meer
Net als alle andere verzekeraars kwam Avéro Achmea in 2008 in zwaar weer terecht. Avéro Achmea werkte samen met alle adviseurs en bood alle verzekeringsproducten. We deden eigenlijk alles voor iedereen. We hebben toen onderzocht waar precies we onderscheidend konden zijn in het intermediaire kanaal en maakten keuzes. We stopten met het bedienen van alle adviseurs en beperkten ons tot de 400 grote kantoren die vooral actief waren in de zakelijke markt. En we stopten met levenproducten. Dat bleken goede keuzes.

Avéro Achmea begrijpt de waarde van advies
Avéro Achmea is de partner voor de adviseur die de waarde van advies begrijpt. We hebben mooie campagnes gehad, waarbinnen we onder andere allerlei sessies organiseerden, ook met spelers buiten de verzekeringsmarkt. Kennisdelen en leren van elkaar. Al snel hebben we het zeer succesvolle ‘Voorzie’ ontwikkeld, waarin we onder meer ondersteuning bieden om de adviseur in zijn klassieke rol te transformeren naar de adviseur van de toekomst. 
Onze kracht is dat wij een partner zijn die op gelijkwaardige en vriendschappelijke wijze zakendoet. Zo werden we altijd al gezien. Wij ontwikkelen zaken in co-creatie en met veel persoonlijke aandacht. We hebben een prima positie in het intermediaire kanaal en we groeien gestaag. Met de kernwaarden inleven, waarmaken en verbinden. 

Zonnige toekomst
Kijken we nu naar de toekomst, dan bedient Avéro Achmea de intermediaire markt met de Schade en Inkomen-producten en diensten van Achmea. Voor Pensioen en Hypotheken werken we intensief met adviseurs via het merk Centraal Beheer en in het zorgdomein met het merk Zilveren Kruis.

Wij verbinden de buitenwereld met de binnenwereld van Achmea. We zijn nu bezig te kijken hoe we het merk Avéro Achmea verder kunnen aanscherpen en hoe we dat gaan vertalen, mede in het licht van de samenwerking met Centraal Beheer. Daar hebben we bijvoorbeeld ‘Open’ waar een aantal adviseurs ook al interesse in heeft getoond. Met ‘Open’ brengen wij samen met werkgevers de dialoog op gang binnen én tussen organisaties. En vertalen dit samen naar zinvolle diensten en oplossingen. 

Kortom: Avéro Achmea is alive and kicking!

“En het leuke is”, besluit Jack, “dat Avéro Achmea tot op de dag van vandaag nog steeds de grafrechten van Ulbe Piers Draisma betaalt! Want hij is de grondlegger van ons mooie bedrijf Achmea, omdat Achlum 1811 de oudste rechtsvoorganger is van de groep.”