Hyperintelligentie technologie verhoogt kwaliteit van advies

1 feb 2018
Digitalisering

Klanten willen steeds meer flexibiliteit. Digitalisering is daar onlosmakelijk mee verbonden. Die stelt klanten in staat om in toenemende mate zelf kennis te vergaren. Dankzij steeds slimmere systemen vinden ze die ook steeds meer op maat. Blijft er dan nog wel wat te adviseren over? Ja, zo concludeerden de adviseurs, die bij IBM Watson kennis maakten met het cognitieve systeem Watson.

Het tonen van toegevoegde waarde zit hem voor advieskantoren in het zelf gebruik maken van alle digitale mogelijkheden. Een cognitief systeem als Watson leest en stroomlijnt razendsnel alle ongestructureerde data op internet. Gekoppeld aan bedrijfseigen data zorgt Watson bijvoorbeeld voor een snel en compleet klantprofiel. Iets wat handmatig nauwelijks te doen is. Wat dit oplevert? Inzicht in zelfs latente behoeftes van klanten, waardoor je hem verrassend compleet kunt adviseren.

Voldoen aan de zorgplicht
Cognitieve systemen ondersteunen ook bij het voldoen aan een doorlopende zorgplicht. Een adviseur die Watson-functies inzet, is met diens hulp altijd op de hoogte van nieuwsfeiten of veranderingen in de regio. Denk aan openingen van bedrijven, overnames, de komst van startups maar ook geboortes of sterfgevallen. Het zijn gebeurtenissen die van invloed zijn op de klant. Maar die adviseurs niet allemaal kunnen bijhouden. Of die ze niet direct linken aan ander nieuws in de regio. Watson doet dat wel. Hij analyseert de feiten en legt verbanden. Daarmee voldoet een kantoor proactief en met meer kwaliteit aan zijn zorgplicht.

Kansen in advies 
Avéro Achmea heeft een aantal inspiratiesessies georganiseerd bij IBM Watson. Daar onderkenden de deelnemende adviseurs de waarde van digitalisering van het adviesproces. Een greep uit de kansen die zij zien:

• Watson helpt bij het aanbieden van risicomanagementadvies. Waar je via Google Maps al voorinspecties kunt uitvoeren, is Watson in staat om nog veel meer data te leveren over bijvoorbeeld de locatie, de klant, diens activiteiten en het risicoprofiel van gelijksoortige ondernemingen.

• Watson helpt bij schadeclaims. Door Watson alle arbeidsintensieve processen te laten overnemen die bij schades horen, houdt een adviseur meer tijd over om de klant bij te staan bij de soms traumatische ervaringen die bij schades horen.

• Watson helpt om als advieskantoor 24 uur per dag, 7 dagen per week paraat te staan. Met de Watson chatbotfunctie kan het merendeel van alle vragen snel en doeltreffend worden afgehandeld. Een chatbot kan bovendien afspraken in agenda’s zetten. Zo zitten adviseur en klant snel met elkaar om de tafel. In dat geval heeft Watson meteen al veel voorwerk verricht en kan de adviseur snel en met alle gegevens verder.

Tip: werk samen
Wie de digitale mogelijkheden wil benutten, doet er goed aan om samen te werken. Met collega-kantoren, branchevereniging of verzekeraars. Door krachtenbundeling komen chatbotplatforms of een platform voor de afhandeling van schades snel een stuk dichterbij. Zoals Jack Hommel, directeur van Avéro Achmea, het tijdens 1 van de sessies verwoordde: “De digitalisering is in gang gezet. Het is nu aan ons om de kansen te benutten op een manier die bij ons past.”

Binnen 'De waarde van advies' van Avéro Achmea is digitalisering momenteel een belangrijk thema. Inmiddels is er ook een opleiding Digitale Transformatie voor adviseurs ontwikkeld in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit. Lees meer op Voorzie.nl.