Zorgkosten declareren - Zorgkosten declareren | Avéro Achmea
Zorgkosten declareren

Hoe kunt u uw zorgkosten declareren?

Het eenvoudigst is online declareren via Mijn Avéro. U scant en uploadt uw nota en wij verwerken deze.

Bij een online declaratie krijgt u uw vergoeding binnen 3 werkdagen uitbetaald. Verstuurt u uw declaratie per post, dan heeft u het geld binnen 10 werkdagen.

Wij kunnen alleen declaraties in behandeling nemen waar ook onderstaande informatie op staat. Staat het er niet op? Wilt u het er dan bijschrijven?

  • Relatienummer, geboortedatum, naam en adres van de behandelde verzekerde
  • De omschrijving van de behandeling, behandeldatum en de naam van het product
Declareren

Via Mijn Avéro

- Uw nota's printen en versturen is niet meer nodig.      - U controleert alleen of alle gegevens op de nota staan en scant deze in.- Altijd toegang tot actuele zorgverbruik en laatste declaratieoverzichten. Nog geen DigiD + sms-controle? Vraag het aan.

Per post

Onthoud wel dat uw zorgnota's digitaal sneller worden verwerkt. Toch liever per post declareren? Stuur de originele nota los in een envelop met postzegel naar:                                                                                     Avéro Achmea,                                                         Afd. Declaratieservice,                                         Postbus 59005,                                                       1040 KA Amsterdam                         

Meer inzicht in ziekenhuisnota's

Om meer inzicht te krijgen in ziekenhuisnota'kunt u deze video met uitleg van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bekijken.

Om meer inzicht te krijgen in ziekenhuisnota' kunt u deze video met uitleg van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bekijken.

 

 

Veelgestelde vragen zorgkosten declareren

Aan welke eisen moet mijn nota voldoen?

  • Controleer of de volgende gegevens op de nota staan: Relatienummer, naam, adres, woonplaats en geboortedatum van de persoon die behandeld is. Ontbrekende gegevens kunt u in de rechterbovenhoek op de nota schrijven.
    Let op Zet géén andere zaken (zoals een bankrekeningnummer) op uw nota. Dan kunnen wij de nota niet meer automatisch verwerken. Het duurt dan langer voordat u antwoord van ons krijgt.

  • U kunt maximaal 5 bestanden in één keer insturen. Een pdf mag meerdere pagina’s bevatten en wordt gezien als één bestand. Elke pagina mag echter maar één nota bevatten.

Kan ik de vergoeding voor één keer op een ander bankrekeningnummer krijgen?

Nee, dat kan om veiligheidsredenen niet. U kunt uw bankrekeningnummer online wijzigen of via onze Klantenservice 071 751 00 22. Let op: schrijf uw nieuwe bankrekeningnummer niet op de nota.

Heb ik een declaratieformulier nodig?

Hoe declareer ik met een persoonsgebonden budget?

Het persoonsgebonden budget verpleging en verzorging ontvangt u in 2015 niet vooraf (voorschotten), maar u declareert uw rekeningen achteraf bij ons. Wij maken het bedrag waar u recht op heeft binnen 10 werkdagen aan u over. Hiermee betaalt u zelf uw zorgverleners.

Gebruik één van deze formulieren om uw rekeningen te declareren:

Bekijk ook de uitleg voor het invullen van de formulieren.

Het ingevulde formulier kunt u sturen naar:

Avéro Achmea Afdeling PGB 
Postbus 59005
1040 KA Amsterdam

Vanaf 2015 geldt voor uw pgb vv geen eigen bijdrage meer. Daarnaast telt verpleging en verzorging niet mee voor uw wettelijk eigen risico in de basisverzekering.

Ik heb een ongeval gehad. Kan ik de schade terugvragen?

Heeft u een ongeval gehad en heeft u hiervoor een ziektekostennota ontvangen? Mail ons dan via verhaalszaken@zilverenkruis.nl of bel naar 030 35 48 529. We kunnen dan de kosten van de schade misschien terugvragen bij de tegenpartij.

Krijg ik mijn buitenlandse nota’s vergoed?

Wat u precies vergoed krijgt bij zorg in het buitenland, hangt af van de verzekering die u heeft gekozen. Bij vergoedingen vindt u of een behandeling wel of niet vergoed wordt. In deze vergoedingen leest u ook de vergoeding als u voor planbare (niet-acute) zorg naar het buitenland gaat. Gaat u voor planbare zorg naar het buitenland, dan adviseren we om toestemming aan te vragen bij ons. Zo weet u of de behandeling vergoed wordt en voor welk (maximaal) bedrag.

Spoedeisende (acute) zorg in het buitenland wordt altijd vergoed tot het Nederlandse tarief. Met een aanvullende verzekering kunt u dit aanvullen tot de kostprijs.
Belangrijk om te weten:

  • Nota's uit het buitenland moeten bij voorkeur geschreven zijn in het Nederlands, Frans, Duits, Engels of Spaans. Als wij het noodzakelijk vinden kunnen we u vragen een nota te laten vertalen door een beëdigd vertaler. Deze vertaalkosten zijn dan voor uw rekening.
  • Omrekenkoers buitenlandse valuta: Wij rekenen met de dagelijkse omrekenkoers van de Europese Centrale Bank. Wij houden de koers aan die geldig was op de factuurdatum van de nota.