Daniel Dancewicz van Schouten Zekerheid

"Coassurantie is 2-richtingsverkeer"

Daniel Dancewicz van Schouten Zekerheid

Makelaar in de kijker: Schouten Zekerheid

19 nov 2025 2 minuten

Bij Schouten Zekerheid draait het al 70 jaar om betrokkenheid. Het Rotterdamse familiebedrijf, met ruim 300 medewerkers, staat bekend om zijn persoonlijke dienstverlening en duurzame relaties. Die filosofie strekt zich uit tot klanten én verzekeraars, waaronder Avéro Achmea. 

Schouten Zekerheid heeft een zeer gevarieerde klantenkring

Van de retail- en horecasector tot commercieel vastgoed, transportondernemingen en bouw- en productiebedrijven. Het kantoor is bovendien de exclusieve verzekeringspartner van 30 brancheorganisaties. “Bij behoefte aan maatwerk en snelle aanpassing is coassurantie 1 van onze krachtigste instrumenten”, zegt Daniel Dancewicz, directeur Inkoop en Volmacht.

Vooruitkijken in plaats van terugblikken

Volgens Daniel is coassurantie geen luxe, maar noodzaak. “De wereld is onrustig. Denk aan de Amerikaanse importtarieven, de energietransitie en AI. Die risico’s vereisen maatwerkoplossingen. Bij complexe verzekeringen betekent dit dat verzekeraars innovatief moeten opereren. Ik vind dat ze nu nog teveel in de achteruitkijkspiegel kijken. De ontwikkelingen gaan zó snel dat die aanpak tekortschiet. Wij stimuleren verzekeraars om samen met onze relaties vooruit te kijken. Zelfs voorbij de horizon.”

‘We zijn er voor de lange termijn’

De aanpak van Schouten Zekerheid is nuchter, realistisch en altijd persoonlijk. “We verkopen geen polissen, we geven breed risicogestuurd advies. We praten over risico’s én over dromen en ambities, want we zijn er voor de lange termijn. We nemen als trusted advisor plaats op de stoel van de ondernemer en kijken samen met hem naar zijn bedrijf. Dan kijken we ook naar wat onder de oppervlakte speelt. Want risico’s kun je rationeel wel begrijpen, als er iets bij een ondernemer blijft knagen, kan dat zijn nachtrust flink verstoren. Dat snappen wij. Daarom voeren we ook gesprekken die over twijfels of sluimerende zorgen gaan. Zaken die niet direct in cijfers zijn te vangen maar wel invloed hebben op het ondernemerschap.” ‘Betrokkenheid’ is voor Daniel een persoonlijke drijfveer. “Samen met mijn collega’s wil ik klanten écht verder helpen. Door risico’s van ondernemers beheersbaar te maken, ontstaat focus en (nacht)rust. Dat is waar het om draait.”

Goed advies draait om de risico’s

Juist omdat de gesprekken verder gaan dan verzekeringspolissen komen er soms ook andere antwoorden op tafel. “Zo vraagt niet elk risico om een verzekering. Denk maar aan personeelsschaarste of reputatieschade. Dan brengen we klanten in contact met andere experts uit ons netwerk zoals HR-specialisten of crisiscommunicatieadviseurs. Soms is het antwoord ook ‘géén verzekering nodig’. Bijvoorbeeld omdat de klant het risico bewust zelf kan dragen. Ook dat bespreken we. Goed advies draait om de risico’s, niet om de polis.”

Voorspelbaar zijn is positief

Waar een verzekering wél de juiste oplossing is, komt samenwerking met Avéro Achmea om de hoek kijken. “Het is een toegankelijke en professionele organisatie”, vindt Daniel. “Groot in omvang, zonder bureaucratie en met directe lijnen. Dat zorgt voor snelheid en duidelijkheid. Precies wat ondernemers nodig hebben. Wat Avéro Achmea ook kenmerkt, is betrouwbaarheid. Geen gekke sprongen, maar een stabiele partner die doet wat nodig is. Voorspelbaar zijn is in onze branche iets positiefs.”

Coassurantie is 2-richtingsverkeer

“Coassurantie werkt bij ons 2 kanten op”, vervolgt Daniel. “Soms zoeken wij extra dekking voor een klant, bijvoorbeeld samen met Avéro Achmea. Maar ook buiten die samenwerking zien we hoe coassurantie ondernemers helpt bij complexe risico’s. Zo benaderde een verzekeraar ons voor zíjn klant die buiten de portefeuille dreigde te groeien. We vonden extra capaciteit zodat die klant goed verzekerd bleef. Dat is coassurantie: flexibel, samenwerken en gericht op continuïteit.”

Blijven meebewegen is essentieel

Volgens Daniel vragen de komende jaren om blijvende samenwerking tussen verzekeraars en adviseurs. “In een wereld die zo snel verandert, hebben ondernemers overzicht en vertrouwen nodig. Dat vraagt van ons dat we blijven meebewegen. En van verzekeraars dat ze ruimte houden voor maatwerk. Uiteindelijk wil de ondernemer gewoon zijn bedrijf succesvol laten draaien. Laten wij dan de partners zijn die dat mogelijk maken. Nu en in de toekomst.”

Meer relevante kennisartikelen

Andere thema's