Waarom een samenwerkingsovereenkomst van onschatbare waarde is

29 jul 2020

Collectieve-AOV

Ondernemers die met elkaar in zee gaan, doen dat niet voor niks. Samen sta je sterker dan alleen. Maar soms zit het een tijdje niet mee. Om te voorkomen dat de samenwerking daaronder lijdt, is het verstandig daar van tevoren afspraken over te maken. Als adviseur kunt u daar uw meerwaarde bewijzen. “Want je moet het dak dekken als de zon schijnt.”

Daan Schalken is advocaat en partner bij advocatenkantoor BG.Legal in Den Bosch. Hij weet alles van het belang van een goede samenwerkingsovereenkomst. Hij geeft ons zijn 4 belangrijkste tips voor ondernemers én adviseurs.

1. Leg alle afspraken schriftelijk vast
Officieel hoeft een samenwerkingsovereenkomst niet per se op papier te staan, legt Schalken uit. “Mondelinge overeenkomsten zijn namelijk ook bindend. Maar het is beter om uw relatie te adviseren de gemaakte afspraken vast te leggen. Want op het moment dat die met zijn toekomstige partners om de tafel gaat zitten, is de sfeer vaak prima. Iedereen verwacht positieve resultaten van de samenwerking en de toekomst ziet er zonnig uit. Maar als een paar jaar later ergens discussie over ontstaat, moet uw relatie kunnen terugvallen op wat er in het begin is afgesproken. Als dat niet op papier staat, bestaat de kans dat het een lastig gesprek wordt. Want dan blijkt dat alle partners zich die eerste, prettige gesprekken heel verschillend herinneren. Mensen zijn nou eenmaal erg vergeetachtig, en je moet het dak dekken als de zon schijnt.”

Tip voor de adviseur: Vraag uw relatie of er een overeenkomst is en wat daar precies in staat. Let daarbij ook op voorzieningen voor uitval van partners, bijvoorbeeld door ziekte. Bekijk ook de 10 punten die niet mogen ontbreken in een samenwerkingsovereenkomst.

2. Denk na over hoe je met elkaar omgaat in minder goede tijden
Neem bijvoorbeeld ziekte, of arbeidsongeschiktheid. 1 weekje griep is te overzien. “Als ik kijk naar onze eigen praktijk in ons advocatenkantoor, dan heeft langdurige arbeidsongeschiktheid van 1 van de partners grote gevolgen. Stel: ik krijg een ongeluk en moet meerdere keren worden geopereerd. Daarna volgt een lang proces van revalidatie. Dat is natuurlijk al vervelend genoeg op zich. Maar voor mijn partners is het ook een groot probleem. Want mijn arbeid valt weg, en dus ook de omzet die ik genereer. Wie moet dat opvangen? Maar ook mijn netwerk is niet meer beschikbaar. Als er via mijn contacten veel nieuwe klanten binnenkwamen, dan kan dat dus ook gevolgen hebben voor de orderportefeuille van het kantoor.”

Tip voor de adviseur: Ga het gesprek aan over wie het werk opvangt als uw relatie arbeidsongeschikt wordt. En wat de gevolgen zijn als daardoor een deel van de omzet wegvalt. Gebruik hiervoor deze gesprekstips.

3. Bepaal hoe je financiële lasten met elkaar verdeelt 
“Wat ook niet onderschat moet worden is het effect van mijn eigen inkomen dat wegvalt. In hoeverre zijn mijn partners dan verantwoordelijk om mij een vergoeding te betalen? Kom ik nog wel in aanmerking voor winstdeling? Hoe lang mag ik nog gebruik maken van kantoorfaciliteiten? U kunt uw relatie adviseren daar een collectieve regeling voor te treffen. Zo helpt u hen voorkomen dat geldzorgen tot spanningen gaan leiden.

Wat wij in de praktijk veel zien is dat partners die een samenwerking aangaan vergeten dat ze samen 1 bedrijf leiden. Bijvoorbeeld in de zorg is dat een punt van aandacht. Artsen en zorgpersoneel verenigen zich in een collectief. Om patiënten veel beter van dienst te kunnen zijn. Maar gek genoeg staan die artsen en zorgprofessionals er helemaal niet bij stil dat ze zelf ook ziek kunnen worden. Als adviseur kunt u daar een groot verschil maken. Door uw relaties te wijzen op het belang van een financieel vangnet. Zodat ze de gevolgen van langdurige ziekte kunnen opvangen.”

Tip voor de adviseur: Vraag uw relatie wat er financieel geregeld is op het moment dat het inkomen van 1 van de partners wegvalt. Denk samen na over een oplossing om het collectief in zijn kracht te zetten. Ontdek meer tips in de ervaringsverhalen van ondernemers.

4. Zorg altijd voor een goed plan bij arbeidsongeschiktheid
“Wat we in onze praktijk vaak meemaken, is dat vennoten of partners allemaal iets voor zichzelf hebben geregeld in geval van ziekte. Maar dat is niet efficiënt. Als adviseur kunt u wijzen op de gevolgen als er collectief niets is geregeld. In de bouw komt dat vaak voor. Zzp’ers die een paar afspraken maken over samenwerking. Zo kunnen ze samen grotere klussen aannemen. Maar in de bouw kun je ook zomaar een zware blessure oplopen. Met een gezamenlijke voorziening voor arbeidsongeschiktheid zijn uw relaties minder kwetsbaar als er ineens iemand wegvalt. Zo kunnen ze voorkomen dat het project vertraging oploopt. En dat kan forse boetes schelen!”

“Door je samen te verzekeren neem je die problemen weg. Bijvoorbeeld met een Collectieve Arbeidsongeschiktheidsverzekering. Alle partners betalen dezelfde premie, en ze krijgen ook dezelfde vergoeding wanneer ze vanwege hun gezondheid niet kunnen werken. Vaak is er ook de mogelijkheid om meer mee te verzekeren. Zodat er bijvoorbeeld iemand kan worden ingehuurd om het wegvallen van een partner te kunnen opvangen. Een Collectieve AOV is daarom heel belangrijk om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen.”

Tip voor de adviseur: Bespreek de verschillende verzekeringsoplossingen met uw relatie. Maak een plan om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen. 

Wilt u meer informatie over arbeidsongeschiktheid en onze oplossingen? 
Neem voor meer informatie contact op met onze Commerciële Binnendienst als u vragen heeft: 088 462 46 40. Of bel uw accountmanager. Wij helpen u graag. U bereikt ons van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur. Stuurt u liever een e-mail? Ons e-mailadres is: inkomen.avero@achmea.nl.