De neuzen weer dezelfde kant op

29 okt 2019

10 minuten

Collectieve-AOV

Familieleden en zakenpartners tegelijk. Dat kán goed werken, maar soms levert het ook extra spanningen op. Zeker als door een (sport)blessure onverhoopt uw werkzaamheden veranderen. En er financiële bedrijfsschade ontstaat. Hoe los je dat als onderneming op? Kevin van der Plas (26) vertelt.

Als familie kunnen we op elkaar bouwen
“De meestgestelde vraag op verjaardagen? Of dat wel goed gaat, werken met mijn 2 broers en vader. Ik moet daar altijd wel om lachen. Natuurlijk hebben we weleens meningsverschillen. Maar daar komen we altijd wel weer uit. We weten bovenal dat we op elkaar kunnen bouwen. En dat we met z’n allen een gemeenschappelijk doel hebben. Namelijk: ons hoveniersbedrijf draaiende houden. En dat gaat ons goed af! Sinds een jaar hebben we zelfs 2 medewerkers in dienst. Nee, die zijn voor de verandering géén familie, haha. En als we in een piekperiode zitten en nog meer handjes nodig hebben, schakelen we zzp’ers in.”

Verschuiving werkzaamheden vanwege toekomstplannen
“De zaken gaan dus goed. Ook al zijn er wel veranderingen op komst. Zo wil mijn vader op termijn uit onze BV. Logisch, want met zijn 55 jaar wordt het buitenwerk simpelweg te zwaar voor hem. Iets waar mijn broers en ik alle begrip voor hebben. Toen pa 2 jaar geleden voorstelde dat hij zich meer wilde richten op administratie en acquisitie, vonden we dat allemaal een goed plan. Dat betekende qua werkverdeling wel een verandering. Het buitenwerk kwam daarmee op mijn broers en mij aan. Onze vader stuurde in plaats van mij de 2 hoveniers in loondienst aan. En ik droeg de acquisitie aan hem over.”

Een sportblessure had impact op bedrijf en werkzaamheden 
“De taakverdeling binnen het bedrijf was dus in principe helder. Totdat een blessure zich aandiende. In mijn vrije tijd doe ik aan kitesurfen. Een tijdje terug ben ik verkeerd op het water terechtgekomen. Met als gevolg een ernstige blessure aan mijn rug. Een pijnlijk en lang traject bij de fysiotherapeut volgde. Mijn blessure had natuurlijk direct een impact op ons bedrijf en de werkzaamheden. Want het fysieke buitenwerk, dat zat er voor mij even niet in. Mijn vader sprong dan ook af en toe bij. Daarnaast hebben we meer zzp’ers ingezet. Ondertussen stortte ik me op de administratie en het aansturen van het personeel. In hoeverre dat ging dan. Want ik had veel pijn en voelde me niet altijd in staat om te werken.”

Door blessure een schuldgevoel, hoge kosten en pittige discussies
“Inmiddels is het 3 maanden geleden dat ik die blessure opliep. De kans is groot dat ik nooit volledig zal herstellen. Een enorme tegenvaller. Ik doe nu eenmaal fysiek (zwaar) werk. Ben van mijn lichaam afhankelijk om mijn werk te kunnen doen. Ook worstelde ik met een groot schuldgevoel. Naar mijn broers, die harder moesten werken. Maar bovenal naar mijn vader. Want hij kan gezien zijn leeftijd en conditie niet eindeloos mijn taken opvangen. Laat staan verlies lijden, omdat zzp’ers mijn werkzaamheden moeten overnemen. We hebben daar dan ook heel wat pittige gesprekken over gehad.”

Samen met bedrijfskundig adviseur om tafel 
“Na de zoveelste verhitte discussie met mijn vader over de financiën en de taakverdeling binnen ons bedrijf, was ik er klaar mee. Ik besloot aan te kloppen bij een onafhankelijk adviseur. Die adviseerde me contact op te nemen met mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering. De claimbehandelaar leek het handig om een bedrijfskundig adviseur langs te sturen. Die kon advies geven over onze specifieke situatie. En naar mogelijkheden kijken om weer tot een werkbare situatie te komen. Dat leek mij wel een goed idee. Gelukkig stemden ook mijn vader en broers toe. Gezamenlijk zijn we om de tafel gaan zitten. De bedrijfskundig adviseur gaf inzicht in wat de afspraken zijn als iemand binnen de BV arbeidsongeschikt raakt. Ook werd er gezamenlijk gekeken naar mogelijke scenario’s om de bedrijfscontinuïteit te ondersteunen. Waarbij iedereen op een prettige manier kan werken.”

Na gesprekken de neuzen weer dezelfde kant op
“Wat ik vond van de gesprekken met de bedrijfskundig adviseur? Ontzettend verhelderend. Maar bovenal voelde het als een enorme opluchting. Het klaarde de lucht tussen mijn broers, vader en ik. Uiteindelijk hebben we in goed overleg besloten dat ik de administratie, acquisitie en personeelsaansturing blijf doen. Om alles financieel te realiseren, nemen we nog 2 man personeel aan. Onze vader werkt tegenwoordig meer buiten, maar is minder dagen per week actief. Op die manier is het werk voor hem nog goed te doen. Wel werken we gezamenlijk toe naar het uittreden van pa over maximaal 3 jaar. Iets waar mijn vader erg naar uitkijkt.”

Ondanks blessure slechts beperkt arbeidsongeschikt 
“Waar ik het meest blij mee ben na dit traject, is dat ik op deze manier gewoon kan blijven werken. Want door deze taakverdeling ben ik nog maar zeer beperkt arbeidsongeschikt. En hoef ik ook niet meer bang te zijn of me schuldig te voelen dat mijn vader of broers uitvallen. Ons bedrijf kan dus gewoon lekker blijven draaien. En daar wordt iedereen blij van! Om dat zo te houden, hebben we besloten om de bedrijfskundig adviseur elk half jaar terug te laten komen. Zodat we op tijd en waar nodig kunnen bijschakelen. Want inmiddels weten mijn broers, vader en ik nu als geen ander: ondernemen is vooruitzien!”

Herkenbaar? Arbeidsongeschiktheid kan iedereen overkomen 
Een ongeluk zit in een klein hoekje. En ziek worden of om andere redenen uitvallen? Het kan de beste overkomen. Avéro Achmea denkt graag met u mee om voor u en uw relaties arbeidsongeschiktheid te voorkomen. Meer weten? Neem voor meer informatie contact op met onze Commerciële Binnendienst als u vragen heeft: 088 462 46 40. Of bel uw accountmanager. Wij helpen u graag. U bereikt ons van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur. Stuurt u liever een e-mail? Ons e-mailadres is: inkomen.avero@achmea.nl.

Meer weten? Bekijk hier alle informatie over onze Collectieve AOV.