Declareren zorgkosten

Snel naar...





Online declareren

Klik hieronder om direct uw nota's online te declareren.

Waarom een onafhankelijke adviseur?

Wij willen u goed adviseren. Avéro Achmea werkt daarom met onafhankelijke adviseurs.




Declareren zorgkosten

​Alles over declareren

​Het eenvoudigst is online declareren. U scant uw nota, u uploadt uw nota aan de linkerzijde van deze pagina en wij verwerken deze. Hieronder leest u hoe het werkt.
 
 
Aan welke eisen moet mijn nota voldoen?
  • Controleer of de volgende gegevens op de nota staan:
    Relatienummer, naam, adres, woonplaats en geboortedatum van de persoon die behandeld is. Ontbrekende gegevens kunt u in de rechterbovenhoek op de nota schrijven.

    Let op: Zet géén andere zaken (zoals een bankrekeningnummer) op uw nota. Dan kunnen wij de nota niet meer automatisch verwerken. Het duurt dan langer voordat u antwoord van ons krijgt.
  • U kunt maximaal 5 bestanden in één keer insturen. Een pdf mag meerdere pagina’s bevatten en wordt gezien als één bestand. Elke pagina mag echter maar één nota bevatten.
Kan ik de vergoeding voor één keer op een ander bankrekeningnummer krijgen?
Nee, dat kan om veiligheidsredenen niet. U kunt uw bankrekeningnummer online wijzigen of via de afdeling Klantenservice (071 751 00 22). Let op: schrijf uw nieuwe bankrekeningnummer niet op de nota.
 
Declaratieformulier
U hoeft alleen een declaratieformulier in te vullen voor onderstaande kosten. In alle andere gevallen heeft u geen declaratieformulier nodig. Hieronder vindt u de declaratieformulieren.
 
U kunt het declaratieformulier downloaden en uitprinten. U vult het in en maakt een scan om het samen met uw nota('s) online te versturen.
  
Kwaliteitseisen en tips voor uw scan

Scan de nota met een goede kwaliteit met een resolutie van 72 dpi of meer. Gebruik liever niet de instelling zwart-wit. Lukt het uploaden van uw nota niet dan kan het helpen om de dpi van uw scanner anders in te stellen. Hoe u de dpi van uw scanner instelt, leest u in de gebruiksaanwijzing van uw scanner.
  • Sla het bestand op in PDF of JPEG-formaat. Wij adviseren u elke nota apart op te slaan en in te sturen.
  • Zet geen 'rare' tekens in de bestandsnaam als een komma, () of #. Een bestand mag maximaal 5 MB zijn.
  • Wilt u voor u het bestand opstuurt controleren of de tekst goed leesbaar is en of niet een deel van de nota is weggevallen?
  • Als u (meerdere) nota's heeft ingediend is het mogelijk dat de afwikkeling daarvan op verschillende momenten plaatsvindt. U krijgt in ieder geval bericht van ons over alle door u ingediende nota's.
Declareren per post kan nog steeds
 
Stuur de originele rekening naar:
Avéro Achmea
Afdeling Declaratieservice
Postbus 59005
1040 KA Amsterdam
 
Schrijf rechtsboven op uw rekening het klantnummer en de geboortedatum van de behandelde persoon. Maak een kopie voor uw eigen administratie. Zet géén andere zaken (zoals een bankrekeningnummer) op uw nota. Dan kunnen wij de nota niet meer automatisch verwerken. Het duurt dan langer voordat u antwoord van ons krijgt.
 
In de meeste gevallen worden nota’s binnen 10 werkdagen betaald. De vergoeding waar u recht op heeft betalen wij rechtstreeks aan u uit.
 
Stuurt u meer nota’s op?
Doe ze los in de envelop, zonder nietje, plakband of paperclip.
 
Ongeval?
Heeft u een ongeval gehad en heeft u hiervoor een ziektekostennota ontvangen? Mail ons dan via verhaalszaken@achmea.nl of bel naar 071 367 08 93. We kunnen dan de kosten van de schade misschien terugvragen bij de tegenpartij.
 
Nota’s buitenland. Wat krijgt u vergoed?
Wat u precies vergoed krijgt bij zorg in het buitenland, hangt af van de verzekering die u heeft gekozen. Bij vergoedingen vindt u of een behandeling wel of niet vergoed wordt. In deze vergoedingen leest u ook de vergoeding als u voor planbare (niet-acute) zorg naar het buitenland gaat. Gaat u voor planbare zorg naar het buitenland, dan adviseren we om toestemming aan te vragen bij ons. Zo weet u of de behandeling vergoed wordt en voor welk (maximaal) bedrag.
 
Spoedeisende (acute) zorg in het buitenland wordt altijd vergoed tot het Nederlandse tarief. Met een aanvullende verzekering kunt u dit aanvullen tot de kostprijs.
 

Belangrijk om te weten:

  • Nota's uit het buitenland moeten bij voorkeur geschreven zijn in het Nederlands, Frans, Duits, Engels of Spaans. Als wij het noodzakelijk vinden kunnen we u vragen een nota te laten vertalen door een beëdigd vertaler. Deze vertaalkosten zijn dan voor uw rekening.
  • Omrekenkoers buitenlandse valuta
    Wij rekenen met de dagelijkse omrekenkoers van de Europese Centrale Bank. Wij houden de koers aan die geldig was op de factuurdatum van de nota.
Meer inzicht in ziekenhuisnota’s
Om meer inzicht te krijgen in ziekenhuisnota’s kunt u deze video met uitleg van de Nederlandse Zorgautoriteit (Nza) bekijken.
 
 

Meer downloads

Terug naar boven